Med rätt däck kan man rädda liv i trafiken!

Dina däck är livsviktiga. Däck med bra grepp kan minska konsekvenserna av en olycka avsevärt genom att du snabbt kan få ner farten. På den här sidan hittar du allmän information om däck.

Viktigt att tänka på
– Kör på däck som är anpassade efter de omständigheter som råder, det vill säga vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.

– Utgå från dina förutsättningar, användningsområde och bilens egenskaper, när du väljer däck.

– Var noga med att ha ett bra mönsterdjup.

– Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen.

– Kör med rätt lufttryck. Följ rekommendationerna från bil eller däcktillverkare.

– Däckens livslängd påverkas till cirka 30 procent av körstil och hastighet. Årstiden står för 30 procent, biltypen 20 procent och resterande 20 procent beror på vägbeläggning och däckets inbyggda slitstyrka.

– Montera nya däck på hösten. Det ger förutom en förlängd livslängd på däcket även en bättre trafiksäkerhet.

– Lagra däcken mörkt, svalt, torrt och med vägsaltet borttvättat. Då håller de längre.

Vinterdäck
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag. Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

Dubbdäck och friktionsdäck
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får dock inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

Däck på släpet
Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha det. Har bilen odubbade däck får släpet ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen, för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Krav på mönsterdjup för vinterdäck
Det gäller särskilda krav på mönsterdjup för vinterdäck. För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 mm i däcken. Samma siffra gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 mm. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.

Enligt ny lag som gäller från 1 januari 2013 krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Lagkravet skiljer sig mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon.

Vad säger lagen?
Utdrag från gällande föreskrifter, för personbil, lätt lastbil och buss med en totalvikt på högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av sådant fordon.

Däck ska ha ett mönsterdjup av minst 1,6 mm i däckets huvudmönster.

Däck som tas i bruk på bil eller släpvagn skall typgodkända och E-märkta, vilket betyder att de är uppfyller krav för europeiskt väglag.

Nya däck som tas i bruk på bil och släpvagn den 1 oktober 2009 eller senare ska uppfylla skärpta bullerkrav och vara typgodkända. Det innebär att däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med E-märkningen. Undantagna från bullerkraven är bl.a: Regummerade däck, vinterdäck med dubbar, däck avsedda för hastigheter under 80 km/tim.

Däcken ska vara av samma typ.

Däckens belastningsförmåga skall motsvara bilens största axelbelastning.

Däcken ska vara dimensionerade för fordonets maximala hastighet. Undantag för vinterdäck, dessa ska vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Vinterdäck ska användas vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars.

Däck som används vid vinterväglag under perioden 1 december till 31 mars ska ha ett mönsterdjup av minst 3 mm.

Med vinterdäck avses däck som ”särskilt framtagits för vinterkörning”.

Dubbade vinterdäck får användas under perioden 1 oktober till 15 april.

Mer om Vinterdäck
Mer än en femtedel av bilägarna väntar med att sätta på vinterdäcken till månadsskiftet november-december, visar en undersökning.

I Skåne län är det 35 procent av bilägarna som avvaktar så länge.

Men även om det inte skulle vara minus och snö och is, kan det vara att lura sig själv. Anledningen är att det blir halkigare med sommardäck betydligt tidigare än när termometern visar noll.

Externa länkar:
Polisen om vinterdäck >>
Transportstyrelsen om däck >>