
Swede Ship Marine, tidigare Djupviks varv på Tjörn har byggt båtar och fartyg i 125 år. På lördagen firade man det genom att bjuda in allmänheten till öppet hus.
Idag har man tre varv. I Djupvik på Tjörn, i Hunnebostrand och i Göteborg. Varvet tillverkar fartyg, huvudsakligen i aluminium och komposit, i storlekar upp till 40 meter, till bland annat marinen, polisen, sjöräddningen och kustbevakningen i Sverige och andra länder.
Djupviks Varv grundades 1894 av Johannes Johansson, som faktiskt kom från grannön Orust. Till att börja med byggde varvet så kallade vässingar om upp till 30 fot. Efter det att sonen Adolf Johansson övertagit varvet 1907, började båtar byggas på kravell. Djupviks Varv var tillsamman med Crawford i Strömstad och Ringens varv i Marstrand först om att bygga fiskebåtar av ”Bohus-typen” på kravell. Till att börja med byggdes båtarna utomhus, för att senare tillverkas i så kallade halvskjul. Det första båtskjulet fick man 1916 och dessförinnan, 1910, hade första slipen kommit till. Den första riktiga båthallen med en längd om 110 fot stod klar 1960. Den fungerar idag som snickeri- och målarverkstad.
1937 började varvet bygga båtar för Tullverket och senare även till Lotsverket och marinen med flera statliga verk, vilka nu är bland varvets viktigaste beställare och kunder. Till att börja med byggdes dessa båtar i trä, men år 1950 gick man över till aluminium. År 1942 övertogs varvet av Einar och Gunnar Johansson, som var söner till Adolf.
Bröderna utvecklade varvet och fick under sin tid såväl Sjöräddningssällskapet som Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik som nya kunder.
Gunnar Johansson dog 1967, varefter varvet drevs av Einar Johansson till 1978, då Allan Lundin köpte varvet. Under 1980-talet och tidiga 1990-talet drevs varvet vidare av Allan Lundin och utökades till koncernen Swede Ship Marine. I denna företagsgrupp ingick Oskarshamns Varv, Gotlands varv, Swede Ship Composite, Callenberg Engineering och Westamarin West.
Efter en företagsrekonstruktion på 1990-talet försvann familjen Lundin som ägare och varvet togs över av en grupp privata ägare, bland andra Finn Rausing, Lennart Bylock och Folke Patriksson.
Vid rekonstruktionen döptes huvudvarvet på Tjörn om till Swede Ship Marine, som också är moderbolag i koncernen.
Under 2000-talet har Swede Ship Marine levererat fartyg till bland andra Sjöfartsverket, norska Redningsselskapet, Svenska Sjöräddningssällskapet, svenska Marinen, polisen, Käringötrafiken samt till flottan i Förenade Arabemiraten.
2018 hade man byggts och levererats ungefär 500 båtar och fartyg har från varvet i Djupvik.
Här i Djuvik har man byggt båtar och fartyg i 125 år Styrsebolaget, polisen och Sjöäräddningssällskapet är några kunder Det bjöds på korv med bröd till besökarna Styrsebolagets Silvertärnan Räddningstjänsten på plats… och man kunde också ta en titt på Tryggve… Polisens nya båt tillverkad i Djupvik Så här ser det ut inne i polisbåten Militärt område… Bakom grinden byggs marinens fartyg
Källa:
Wikipedia och Swede Ship Marine hemsida.