På elhandelsbolaget BestEl med kontor på i Ellös på Orust, i Sollebrunn och Vara finns anledning att fira. I den årliga kvalitetsundersökningen bland Sveriges konsumenter hamnade man i toppskiktet. SKI, Svenskt Kvalitetsindex mäter kundnöjdhet i olika branscher och intervjuer av 13200 elhandelskunder har gjorts i hela landet.
På en skala 0-100 fick BestEl 77,1 vilket innebär att kunderna är mycket nöjda. Branschen ligger i snitt på 68,1.
– 2018 var vi branschens raket och nu höjer vi oss ytterligare och hamnar på en fin 6:e plats. Det är vi riktigt stolta över och visar att det inte är en slump utan ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt. Kunderna tycker om det vi gör. Detta säger Sigvard Krantz, VD för bolaget.
Det är på samtliga parametrar i undersökningen som man fått fina betyg. Det som kunderna pekat på är bl. a lokal förankring, pålitlighet, god service och att det är smidigt att vara kund. Det som sticker ut extra är det fantastiska resultatet när det gäller kundernas upplevelse då de varit i kontakt med företagets kundtjänst. Både när det gäller svarstid, kompetens men framför allt personalens bemötande.
Går mot strömmen
BestEl startade år 2000 då de tre ekonomiska föreningarna Bjärke Energi, Vara Energi och Västra Orusts Energitjänst började med gemensam elhandel. Mycket har hänt i energibranschen sedan dess men visionen då man startade är densamma som idag.
– Vi är det lilla elhandelsbolaget med stor personlig service. Vårt mål är att hjälpa varje kund på bästa vis och skapa förtroende som varar. Då måste man vara seriös. Vi vill göra det enkelt för kunden. Det innebär att vi inte har några knappval då man ringer till oss. Telefonkö vet vi inte vad det är. Vi har av naturliga skäl flest kunder på våra respektive elnätsområden men vi har också många nöjda kunder i övriga landet. Nyckeln till framgång har förmodligen varit att göra det enkelt för kunderna i en ganska komplex bransch. Det finns många oseriösa aktörer där ute som på arbetar med metoder som vi inte ställer oss bakom. Vi lyckas betydligt bättre i kvalitetsundersökningen än flertalet av de stora jättarna i branschen. Det ger oss energi att fortsätta arbetet, säger Sigvard Krantz.
Kommer ni fira resultatet?
– Jo, detta måste firas. Vi kommer ju under nästa år ha vårt 20-årsjubileum men vi smygstartar nog lite smått redan nu. Sedan gäller det att inte luta sig tillbaka, arbetet fortsätter. Vi heter ju BestEl och nu ska vi leverera på topp för att bli allra bäst!