Körkortslös åkte fast i fartkameran

En kvinna från Orust döms för grov olovlig körning efter att ha fastnat på bild i en fartkamera. Enligt Uddevalla tingsrätt körde kvinnan bil trots att hon saknade körkort.

Händelsen inträffade i november 2025.

Enligt domen körde kvinnan personbil utan behörighet (körkort). I utredningen fanns bland annat fotografier från en fartkamera, körkortsuppgifter och ID-bild.

Tingsrätten bedömer att bevisningen, tillsammans med kvinnans egna uppgifter, visar att hon gjort sig skyldig till brottet.

Erkände i polisförhör

Kvinnan har i polisförhör erkänt brott. Målet avgjordes utan huvudförhandling.

Brottet bedöms som grovt eftersom kvinnan tidigare har lagförts för olovlig körning.

Döms till böter

Påföljden blir 100 dagsböter på 50 kronor, totalt 5 000 kronor. Kvinnan ska också betala 1 000 kronor till brottsofferfonden.

🔓 Den här nyheten kan du läsa utan kostnad

Lokala nyheter på NYHETERsto.se är alltid utan betalvägg – tack vare våra lokala annonsörer.

Uppgifter bygger på kontrollerade källor. Vid pågående händelser är informationen initial och uppdateras löpande.

Vi strävar efter att vara på plats där det händer. Mindre språkfel kan förekomma i ett tidigt skede.

Viss text kan vara AI-bearbetad, men alltid granskad av redaktionen.
LOKAL ANNONS
Liberalerna Stenungsund
POLITISKT REKLAMMEDDELANDE:
Sponsor är Liberalerna Stenungsund. Kopplat till Riksdagsval, region- och kommunfullmäktigeval 2026-09-13 | Transparensmeddelande
Top