
I veckans Uppdrag Granskning kommer man titta närmare på järnvägen och bland annat säkerheten vid järnvägsövergångar. En del av programmet är inspelat i Stenungsund med bilder och filmer från NYHETERsto’s arkiv.
Sedan 2013 har minst tio personer dött vid järnvägsövergångar med allvarliga säkerhetsbrister. Trafikverket, som är ansvariga för den största delen av Sveriges järnvägar, känner mycket väl till farorna. Trots det har många brister inte åtgärdats, kan Uppdrag granskning avslöja.
Två liv har slocknat vid järnvägsövergången i Ödsmål utanför Stenungsund. Första gången var 2002, den andra gången 2016. Trafikverket kände till bristerna långt innan olyckan 2016, dålig sikt vid spåret och otillräckligt skydd vid övergången där tågen kör förbi. Trots det så åtgärdades de inte.
Två år efter den andra dödsolyckan skulle Sture Olsson och Anita Andersson åka och dansa. De stannade nära järnvägsövergången, med bilen en liten bit uppe på spåret, för att se om det var säkert att köra över.
– Så helt plötsligt sa du, att nu kommer tåget, berättar Sture.
Uppdrag gransknings Oskar Jönsson och Kjell Lundström kan i veckans program avslöja nya brister på våra järnvägar.
Trafikverket säger själva att säkerheten går först, men hur är det egentligen?
Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sänds i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 och finns att se från 12.00 på SVT Play samma dag.
Följ granskningen på svt.se/granskning