Almö Livs, nominerad till “Årets Butik 2019” – tar oss ett steg tillbaka i tiden – samtidigt som man möter framtiden. Idag slår man upp portarna till en “ny” gammal lanthandel i anslutning till sin butik.
I lanthandeln, som är inredd som det såg ut och fungerade förr ska man inom kort handla smått och gott bakom disk, precis som man gjorde förr.
Inredningen är tidenlig men det samtidigt så kommer gammalt möta nytt då de kunder som handlar online hämtar sina kassar. Framtidens Lanthandel möter dåtidens.
– Framtidens Lanthandel på Almö Livs ska vara ”som förr fast nu”. Det är en sorts Drive Thru, där kunderna smidigt parkerar bilen precis utanför för att hämta varor som beställts på nätet. I själva lanthandeln får man sedan ett personligt bemötande, som annars uteblir vid onlineshopping. Så småningom ska det även gå att handla lite smått och gott i lanthandeln, säger Simon Johansson, butikschef på ICA Supermarket Almö Livs.
Almö Livs firade nyligen 50 år och utvecklar butiken konstant. Trots att butiken satsar på helhetsupplevelsen i butiken är fokus samtidigt att öka sin onlinehandel.
– Man handlar allt mer livsmedel på nätet och vi vill vara med på den resan, samtidigt som vi aldrig kommer tumma på vår personliga service, som vi vet uppskattas av kunderna. Nu får vi det bästa av två världar med framtidens lanthandel. Det är framtiden för all onlinehandel – oavsett branch, menar Patrik ”Putte” Hermansson, ICA-handlaren bakom Almö Livs.
Både Putte och Simon tror att initiativet kommer uppskattas av stammisar såväl som nya kunder och säsongsgäster.
När man idag öppnar en “ny” gammal lanthandel bjuder på bulle och kaffe mellan 12-19.
Bild: Simon Johansson, butikschef i Framtidens Lanthandel.
Fotograf: Martin Ekenberg