
Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer, fördelar 1 miljon kronor till bevarande av kulturhistoriskt värdefulla yrkesfartyg. I år fördelas pengarna till nio fartyg, bland dom segelskutan T/S Westkust på Orust. Bidraget ska gå till däcksrenovering av fartyget som byggdes 1932.
I år var antalet ansökningar om bidrag från Sjöhistoriska museet 36 stycken och den totala summan på ansökningarna 6,5 miljoner kronor.
– Det är dyrt att reparera äldre fartyg, det gäller både de som är byggda i trä och i stål. I år, 2018 fyller ångbåtstrafiken 200 år, och bland de fartyg som fått stöd finns arvet av denna tekniska revolution. Samtidigt vet de flesta att det traditionella segelfartygets träskrov och däck kräver noggrant underhåll och yrkeskunniga reparationer. På Statens maritima museer är vi medvetna om att ägarna till dessa flytande klenoder tar ett stort ansvar för detta viktiga kulturarv. Både kunskap och traditionell teknik behöver värnas för framtiden. Vi hoppas att stödet från oss bidrar till att upprätthålla landets historiska flotta – även om vi bara bidrar med en mindre del av kostnaderna, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Om Segelskutan T/S Westkust
Westkust byggdes vid Sjötorps varv 1932. Hon riggades som tremastskonare och har ett jaktskrov med förhöjd akterdel. Detta var en vanlig skrovform på de fartyg som byggdes vid Sjötorp från 1930-talet och fram till de sista byggda motorseglarna i slutet av 1940-talet. Idag finns det bevarat ett tiotal fartyg som ursprungligen varit 3-mastade skonare men endast hälften av dem har kvar den riggen. Westkust fick redan från början en 2 cylindrig Munktellmotor på 78 hkr som hjälpmaskin och hon var riggad med pålmaster. Hon gick i svensk fraktfart fram till 1964 hemmahörande bland annat på Donsö, Skärhamn och Visby. Westkust blev 1968 fritidsfartyg i Göteborg. Hon återställdes till tremastskonare och gick bland annat med fisketurer och användes som skolfartyg. År 1987 övertogs fartyget av Orust segelfartygsstiftelse. Westkust är ett utmärkt exempel på den ”sista” generationen av segelfartyg med hjälpmaskin. Idag används hon som skolfartyg.
– De historiska fartygen är viktiga för förståelsen av den mångfacetterade historien, till exempel genom olika karaktär på sjöfarten förr i tiden. Eftersom yrkessjöfartens historia genom dess fartyg kan beskrivas över hela landet är vi glada att årets fördelning har fått en god geografisk spridning, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.
Fartygsstödet har delats ut av myndigheten sedan 1991 och kan i första hand sökas av ägare till före detta yrkesfartyg som k-märkts av Sjöhistoriska museet. Beslut om fördelningen sker i samråd med Arbetets museum, Riksantikvarieämbetet, Transportstyrelsen och rikstäckande föreningar för historiska fartyg.
– Vi lägger vikt vid att stödet fördelas mellan olika kategorier av fartyg till exempel segelfartyg, ångfartyg och motorfartyg men vi tar också hänsyn till hur tillgänglig fartygets verksamhet är för att många ska kunna få del av fartygens intressanta berättelser, säger Fredrik Blomqvist.
Mottagare av stöd till bevarande av historiskt värdefulla fartyg 2018
Ångfartyget Djurgården 3, Stockholms stad och län
Motorfartyget Harry, Lysekil, Västra Götalands län
Segelfartyget Linnéa, Gamleby, Kalmar län
Segelfartyget Mina, Lidköping, Västra Götalands län
Ångfartyget Polstjärnan, Karlstad, Värmlands län
Ångfartyget Rex, Hallstahammar, Västmanlands län
Motorfartyget Sydfart, Kalmar kommun och län
Ångfartyget Trafik, Hjo, Västra Götalands län
Segelfartyget Westkust, Orust, Västra Götalands län