
I veckan har teknikelever, lärare och bibliotekarier på Nösnäsgymnasiet i en filminspelning. Det var Skolverket som var här med ett filmteam. Filmen blir en del av det så kallade digitaliseringslyftet.
– Vi blev utvalda för att vi har ett så utbrett samarbete mellan lärare och skolbibliotekarier när det gäller att arbeta med källkritik, så det känns förstås jättekul, säger bibliotekarie Ulrika Wahlström.
Mer specifikt ville Skolverket i det här fallet titta närmare på hur skolor kan fortsätta arbeta med Nyhetsvärderaren. Det är ett massexperiment som ForskarFredag arrangerade förra året, med en uppföljning kring valet i år. Där fick elever titta på nyheterna i sina digitala flöden och bedöma dem källkritiskt. Nösnäsgymnasiet deltog vid båda tillfällena och fortsätter att arbeta med metoden i den vanliga undervisningen. Veckans filmade lektion var det elever från teknikprogrammet som deltog.
Det så kallade digitaliseringslyftet är en del av den kompetensutveckling Skolverket erbjuder pedagogisk personal. Förutom djupgående texter finns där även kortare filmer med exempel på hur olika skolor arbetar. I tisdags var det Nösnäsgymnasiets arbete som uppmärksammades.