I veckans Uppdrag Granskning titta man närmare på järnvägen och bland annat säkerheten vid järnvägsövergångar. En del av programmet är inspelat i Ödsmål, Stenungsund med bilder och filmer från NYHETERsto’s arkiv gällande de olyckor som skett vid den obevakad övergången. Efter SVTs granskning säger nu Trafikverket att man kommer sätta upp bommar vid övergången.
Den olycksdrabbade övergången har redan kostat två liv och somras klarade sig Sture Ohlsson och Anita Andersson mirakulöst efter ha blivit påkörda av tåget.
Nu kommer Trafikverket att sätta upp bommar på platsen, men man kan inte säga när, det berättar P4 Radio Väst.
– Nu håller man på och förbereder att man ska skylta upp övergången extra tydligt med varningstexter och varningar. Man ska se att det är en övergång där, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket till P4 Väst.
Sedan 2013 har minst tio personer dött vid järnvägsövergångar med allvarliga säkerhetsbrister. Trafikverket, som är ansvariga för den största delen av Sveriges järnvägar, känner mycket väl till farorna. Trots det har många brister inte åtgärdats, kan Uppdrag granskning avslöja.
Två liv har slocknat vid järnvägsövergången i Ödsmål utanför Stenungsund. Första gången var 2002, den andra gången 2016. Trafikverket kände till bristerna långt innan olyckan 2016, dålig sikt vid spåret och otillräckligt skydd vid övergången där tågen kör förbi. Trots det så åtgärdades de inte.
Två år efter den andra dödsolyckan skulle Sture Olsson och Anita Andersson åka och dansa. De stannade nära järnvägsövergången, med bilen en liten bit uppe på spåret, för att se om det var säkert att köra över. Då kommer tåget.
Övergången är speciell. Det är dålig sikt då tåget från Svenshögen kommer snabbt från en kurva och vid olyckstillfället har det varit dålig sikt på grund av högt gräs. Man måste köra upp på spåret för att se om tåget kommer. Den aktuella dagen då Sture och Anita skulle ta sig över hade en granne ringt och påtalat för Trafikverket att nu måste man klippa ner gräset innan en olycka händer, men försent.
I kvällens program mäts hastigheten på tåget. Om det är en obevakat övergång får tåget passera max 80 km/h. När man i programmet mäter hastigheten går tågen mellan 115-130 km/h.
Uppdrag Granskning sänd ikväll, onsdag kl 20:00 på SVT 1 och finns redan nu på SVT Play.