Åtalas för grovt rattfylleri med fyrhjuling

En man i 30-årsåldern på Orust står vid Uddevalla tingsrätt åtalad för grovt rattfylleri efter en färd på fyrhjuling.

Det var i april 2022 som mannen ska ha framfört fyrhjulingen som klassas som moped. Alkoholkoncentrationen i mannens blod under eller efter färden uppgick till 1,88 promille.

Åklagaren skriver i stämningsansökan att brottet bör bedömas som grovt eftersom alkoholkoncentrationen uppgick till minst 1,0 promille i blodet.

I samband med förhandlingar i tingsrätten kommer vittnen till färden att höras. Den åtalade mannen har i förhör förnekat brott.

🔓 Den här nyheten kan du läsa utan kostnad

Lokala nyheter på NYHETERsto.se är alltid utan betalvägg – tack vare våra lokala annonsörer.

Uppgifter bygger på kontrollerade källor. Vid pågående händelser är informationen initial och uppdateras löpande.

Vi strävar efter att vara på plats där det händer. Mindre språkfel kan förekomma i ett tidigt skede.

Viss text kan vara AI-bearbetad, men alltid granskad av redaktionen.
Top