
Varje år lanserar Klädesholmen Seafood en nyhet i sillhyllan under namnet ”Årets Sill” där en krona per såld burk tillfaller Sjöräddningssällskapet. När den sextonde upplagan togs fram var det dags för timjan och tranbär att ta plats i hyllan.
Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang- och konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och sill-producenten Klädesholmen Seafood. Målsättningen är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete.
Förslagen till Årets Sill tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafood’s arbete med att utveckla en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion med en längre hållbarhet.
En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet och deras arbete för ökad säkerhet till sjöss. Sjöräddningssällskapet arbetar för en ökad säkerhet till sjöss. Genom sina 74 stationer längs Sveriges långa kust och i de stora sjöarna utgår 2 400 frivilliga sjöräddare har jour dygnet runt, året om.
Numera lanseras Årets Sill lagom till påsk, men självklart uppmärksammas Årets Sill även på Sillens dag den 6 juni precis som tidigare år.