Telefonbedrägerierna fortsätter, men det är inte alltid de lyckas. Igår berättade NYHETERsto om en äldre person i Stenungsund som blev uppringd och vilseledd att logga in på BankID. Efter det gjordes en överföring på en större summa. Nu har ytterligare anmälningar kommit in – men den här gången gick bedragarna bet.
På måndagen fick polisen in en anmälan om bedrägeri efter att en person i 80-årsåldern fått ett samtal från någon som utgav sig ringa från “Elgiganten” om en mobiltelefon som var beställd i personens namn. Samtalet kopplades till “bankens säkerhetsavdelning” och personen blev där vilseledd att logga in med BankID. I samband med detta gjordes en överföring på 40 000 kronor.
Under tisdagen kom ytterligare en anmälan in till Polisen Södra Fyrbodal, den här gången var det en kvinna i samma ålder som fått ett liknande samtal – även det från någon som utgav sig vara från “Elgiganten”, men det här gången gick bedragarna bet.
-Kvinnan har lyssnat på råd som polis och banker gått ut med i informationskampanjer och via media. Kvinnan säger vänligt men bestämt att hon kommer lägga på luren och själv ringa sin bank dör att se om det verkligen stämmer. Så den här gången gick bedragarna bet, säger Håkan Hansson, tf Stationsbefäl vid Polisen Södra Fyrbodal.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.