Runt vart tredje samtal till 112 är inte ett nödsamtal. Personer ringer och ber om ambulansskjuts, anmäler småstölder eller ber att få kopplas vidare. Vid nyår är det som värst – efter tolvslaget på nyår ökar samtalen rejält till 112.
Timmen före tolvslaget på nyårsafton rings det in runt 800 samtal till 112. Timmen efter blir de dubbelt så många. Under nyårsnatten 2017, mellan klockan 21-04 fick 112 SOS Alarm 7 393 samtal, varav 1 132 i Västra Götaland.
– Vi vill att folk ska fira nyår på ett sätt där de inte skadar sig själva och andra, att man firar med vett och sans, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm.
SOS Alarm tar höjd i bemanningen, men slår samtidigt larm om den stora andelen samtal som inte alls handlar om nödlägen.
– De som ringer i nödsituationer ska komma fram så snabbt som möjligt eftersom vi måste svara på alla samtal. Det tar en stund innan operatören förstår att det är ett felaktigt samtal och då går dyrbara sekunder till spillo för dem som behöver hjälp.
Exempel på icke-nödsamtal till 112:
– Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.
– Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?
– Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?
– Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den
– Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?
Omkring en tredjedel av de 3 000 000 samtal som varje år kommer in till SOS Alarm via 112 rings av någon som saknar hjälpbehov. Drygt 100 000 samtal är rena busringningar, motsvarande fler än elva samtal i timmen, dygnet runt, året runt.