
97 kilo per person, så mycket matavfall står de svenska hushållen för varje år. Nu har butikskedjan Willys fastslagit att matsvinnet ska halveras till år 2025 – både genom att hantera butikernas eget svinn och på olika sätt hjälpa kunderna att göra detsamma.
På Willys Stenungsund Strandväg har arbetet redan påbörjats. Butiken säljer exempelvis öl gjord på gammalt bröd. En annan viktig del i svinnarbetet är att på olika sätt öka fokus på de specifika produkter som slängs mest. Någon statistik över exakt vad som slängs mest finns inte men när Willys lät Sifo undersöka saken toppar mjukt bröd listan, följt av gurka, bananer, clementiner och tomater.
Bara brödsvinnet har med små medel minskat med hela 40 procent. Öl gjord på gammalt bröd och recept på varor som ofta slängs är några av initiativen som tagits.
– Ju bättre kunskap vi har kring vad exakt det är som slängs, desto större chans att vi lägger fokus på rätt saker. Ta bröd till exempel, bara genom att tex på ett systematiskt sätt prissänka bröd med kort datum kunde vi minska butikens brödsvinn med 40 procent förra året. Små grepp som gjorde enorm skillnad. Nu ska vi fortsätta hitta kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn, säger Göran Esselgren, butikschef på Willys Stenungsund Strandvägen.
Förutom bröd samlas också frukt och grönt som inte går att sälja. Detta hämtas av ett företag som sedan gör biogas av det.
– I många kommuner skänker också Willys överbliven mat till hjälporganisationer, men i Stenungsund finns idag ingen organisation som vill ha, berättar Göran Esselgren.

Maten vi slänger mest – produkt för produkt
Drygt tusen svenskar fick svara på frågan vad de slängt de senaste 30 dagarna och av resultatet framkommer att mjukt bröd är den produkt som slängs mest. Nära varannan svensk uppger detta. Efter brödet följer olika varianter av frukt och grönt.
SVENSKARNAS 20 MEST SLÄNGDA VAROR:
Vad av nedanstående har du eller någon i ditt hushåll slängt de senaste 30 dagarna?
1. Mjukt bröd 46 %
2. Gurka 30 %
3. Banan 27 %
4. Clementin 24 %
5. Tomater 23 %
6. Äpplen 23 %
7. Mjölk 22 %
8. Crème fraiche 21 %
9. Morot 20 %
10. Lök 18 %
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 13-18 december 2018. Totalt intervjuades 1001 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel