SOS Alarm överlämnar varje år en verksamhetsrapport, 112-rapporten, till regeringen. Rapporten för 2019 visar att samtalen till 112 slog nytt rekord med 3 321 138 besvarade samtal. Samtidigt minskade medelsvarstiden med tre sekunder till 8,6 sekunder.
– Trots att antalet samtal till 112 fortsätter öka har vi kunnat korta svarstiderna med hela tre sekunder det senaste året. Det är en dramatisk förbättring i dessa sammanhang. Det beror först och främst på våra duktiga medarbetare men också på en hållbar ersättningsnivå från staten, en mer effektiv organisation och minskad personalomsättning, säger Maria Khorsand, vd för SOS Alarm.
Antalet nödsamtal som besvarades på SOS-centralerna var rekordhögt under 2019, cirka 3,3 miljoner. Ungefär en miljon av dessa var samtal som saknade hjälpbehov, det vill säga samtal som inte handlade om en nödsituation utan borde ha ringts till ett icke-akut nummer. Antal samtal med hjälpbehov låg på runt 2,2 miljoner vilket är samma nivå som under 2018. Det är värt att poängtera är att nivåerna 2018 var exceptionella på grund av skogsbränderna.
Av samtalen med hjälpbehov stod vårdrelaterade ärenden för 43 procent, vidarekopplingar till exempelvis polis och jourhavande präst för 44 procent, räddningsärenden för 6 procent och nya samtal i redan pågående ärenden för 7 procent.
Ny teknik ger snabbare positionering och hjälp
Efter flera års arbete kunde SOS Alarm under 2019 börja utnyttja AML-tekniken som innebär att en hjälpsökande kan positioneras via sin mobiltelefon, bland annat genom 112-appen. SOS Alarm utvecklade även sensorlarm för MC-förare och digitala nycklar för att underlätta räddningstjänstens tillträde till byggnader i brand.
Bild: SOS Alarm