
I Stenungsund (och STO-området) har man senaste åren inte haft någon hemkörning av mat från restauranger eller pizzerior. Nu börjar Tonys Restaurang i Stenungsund med hemkörning till privatpersoner.
Tänk dig att du sitter hemma och är sugen på mat. Dagen har varit stressig, du har inte hunnit att handla eller helt enkelt bara vill unna dig något gått – men ingen restaurang i din närhet erbjuder mat med hemkörning.
Det är svårt att få lönsamhet i hemleverans av mat från restaurangerna – samtidigt som efterfrågan med tiden har ökat, inte minst när Corona och Covid-19 blev aktuellt. Flera restauranger började erbjuda hemkörning under vissa tider, men det var i början av pandemin och med tiden har en efter en upphört med detta eller satt krav på minst antal beställningar.
Tonys har byggt upp sin restaurang, takeaway via app och beställning på plats via QR-koder vid borden på plats. Betalning görs direkt via mobilen. Säkert och tryggt, även innan Corona och Covid-19.
– Vi låg lite före i tiden. När pandemin kom var vi redan förberedda och hade ett försprång. Andra restauranger fick snabbt tänka om, bygga upp appar och betalsystem, säger Tony och Helen Holm, som driver restaurangen.
Efterfrågan på hemkörning av mat finns och även Tonys har under pandemin erbjudit hemkörning, men bara i mån av tid. Nu erbjuder man tjänsten permanent. Till att börja med erbjuds hemkörning inom 5 km från restaurangen.
Appen känner av om du är inom gränsen för hemkörning.
– När man beställer i vår app och är inom fyra kilometer från restaurangen kommer alternativet upp om hemkörning. Beställer man över 300 kronor kostar hemkörningen 1 krona, annars 69 kronor.
Tony Holm berättar att man byggt upp tjänsten själva med hjälp av leverantören av systemet. Om man hade gått med de tjänster som redan idag erbjuder hemkörning från restauranger – hade en stor del av kostnaden gått till mellanhänder. Nu har man själva kontroll över tjänsten och kostnaderna.