
Det händer att privatpersoner blir uppringda av företag som vill sälja brandskyddsprodukter och där den som ringer säger att det sker på uppdrag av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Det stämmer inte och nu går myndigheten ut med en varning.
– MSB säljer inte brandskyddsprodukter och har heller inte gett något företag i uppdrag att sälja brandskyddsprodukter, säger Malin Vestin, på MSB.
MSB får återkommande uppgifter om att det förekommer telefonförsäljning där säljare uppger att de ringer på uppdrag av MSB, eller använder liknande formuleringar, så att det uppfattas så av den som blir uppringd. Det stämmer inte.
– MSB arbetar inte med försäljning av brandskyddsprodukter. Det har heller inte kommit några nya krav eller rekommendationer gällande brandskyddsprodukter de senaste åren, som ska ha påståtts i vissa av dessa säljsamtal, säger Malin Vestin, handläggare för enheten brand och räddning på MSB.
Brandskyddsprodukter är exempelvis:
• Brandfiltar
• Brandvarnare
• Brandsläckare.
– MSB ser allvarligt på att myndighetens namn används på ett vilseledande sätt och har kontakt med Konsumentverket i frågan. För att Konsumentverket ska kunna utreda frågan vidare så behövs anmälningar från privatpersoner som drabbats.
Blir man utsatt för en försäljare som marknadsför sin produkt eller tjänst på ett vilseledande eller olämpligt sätt kan man anmäla det till Konsumentverket. Det kan till exempel handla om information som är vilseledande eller att det inte tydligt framgår vem som är avsändare. Det kan också vara att du anser att företaget har en oschysst säljmetod på grund av att säljaren medvetet ger felaktig eller vilseledande information, är aggressiv eller påstridig eller medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper.
Det har även förekommit dörrförsäljning där personer i uniform liknande räddningstjänsten uppger att dom på uppdrag av kommun, bostadsbolag eller räddningstjänst vill kontrollera brandskyddet i bostäder. Efteråt försöker det att sälja produkter eller abonnemang på brandskyddsprodukter som i slutändan blir betydligt dyrare än i vanliga handeln. Dessutom kan man hamna i en abonnemang eller avbetalningsfälla.