På tisdagen blev en storaffär officiell inom restaurangbranschen – O’Learys köper restaurangkoncernen Harrys. Man kommer dock fortsätta driva två separata restaurangkedjor med olika inriktningar men som kompletterar varandra. Det innebär att Harrys Stenungsund, som drivs som franchise – kommer att finnas kvar precis som tidigare och som gäst kommer man inte märka någon skillnad.
– En spännande förändring, men som gäst kommer du ha få precis samma service, god mat och dryck som tidigare. Harrys Stenungsund kommer vara Harrys – även i fortsättningen, säger Arpy Olsson och Malin Larsson som driver Harrys Stenungsund.
Harrys startades i Falkenberg 1993 och finns idag på ett 20-tal orter i Sverige. Restaurangerna drivs av fristående franchisetagare och moderbolaget Harrys Pubar AB har sitt servicekontor i Göteborg. O’Learys grundades 1988 i Göteborg och som drivs av O’Learys Trademark. Idag har kedjan mer än 110 enheter över hela världen.
– Harrys har en stark ställning i Sverige och ett attraktivt koncept. Våra varumärken kompletterar varandra bra och även om båda verkar inom eatertainment-branschen har varumärkena två olika positioneringar i marknaden och olika målgrupper, säger Kenneth Lorentzen, VD på O’Learys Trademark.
– Överenskommelsen med O’Learys innebär en enorm potential för Harrys krögare och alla våra gäster runt om i landet, som nu verkligen kan se framtiden an med tillförsikt. Med O’Learys som ägare skapas mängder av möjligheter i form av kunskaps- och erfarenhetsutbyte och flera andra skalfördelar som gynnar krögarna inom Harrys-kedjan, säger Christoffer Lundström, nuvarande storägare i Harrys.
– Att erbjuda två koncept till våra franchisetagare ser vi som en styrka båda för nya och befintliga franchisetagare som då kan dra nytta av fördelarna som gemensamma upphandlingar och inköp, marknadsinsikter och andra stordriftsfördelar, fortsätter Kenneth Lorentzen.
Eatertainment-genren – dvs mat och dryck i kombination med sociala spel, aktiviteter, evenemang och sport – har varit på stark frammarsch senaste åren och spås öka ännu mer kommande år bortom Corona.
– Detta är ett stort steg mot att bli Europas ledande eatertainment-företag men samtidigt bara början på en otroligt spännande resa. Vårt mål är att ha fler än 300 enheter inom gruppen runt om i Europa år 2025. I tillägg till att växa med O’Learys- och Harrys-varumärkena är vi i dialog med flera olika eatertainment-aktörer och fastighetsägare runt om i Europa, fortsätter Kenneth Lorentzen.