
Jon Olsson, tidigare svensk skidåkare numera entreprenör, bilentusiast och influencer tog båten från Sandhamn och skulle göra en storslagen entré på Gotland med världens snabbaste hybridbåt. Men det gick inte riktigt som planerat. Färden slutare med soppatorsk och räddad av Sjöräddningssällskapet – vars skeppare Lars Wallström var utlånad från Stenungsund.

Sommaren är högsäsong för våra frivilliga sjöräddare och inom Sjöräddningssällskapet hjälps man åt att fördela resurserna. Lars Wallström är sjöräddningsskeppare i Stenungsund och lånades ut till Gotland under två veckor.
– Det var en upplevelse att tjänstgöra på Gotland, speciellt under Stockholmsveckan. Skillnaden mot våra vatten här så är det betydligt större och dyrare båtar. Gotland har dock inte lika många larm som vi har här och det beror på att de som framför de stora båtarna är mer sjövana , säger Lars Wallström.

I fredags gick larmet till Sjöräddningsällskapet. Jon Olsson hade med sin RIB 52R Hybrid by Bernico, världens snabbaste hybridbåt fått soppatorsk. Stjärnan blev strandad mitt ute till havs. Lars Wallström tog med sig sina frivilliga sjöräddare och styrde mot positionen med 300 liter bränsle.

– Många intressanta uppdrag har vi haft genom åren och detta är ett av dom som sticker ut. Efter att först bogserat in båten till lugnare vatten vid norra Gotland kunde vi läktra över ca 300 liter bensin så han kunde köra de sista 20 distansen till Visby. Vi assisterade hela vägen ifall inte bränslet skulle räcka, berättar, Lars Wallström som nu är tillbaka igen i Stenungsund.

Jon Olssons båt heter RIB 52R Hybrid by Bernico är världens snabbaste i sitt slag. 52 fots (15,8 meter) och är utrustat med dubbla monstermotorer med 1 500 hästkrafter vardera och har enligt uppgift en maxfart på drygt 100 knop (185 kilometer i timmen).
Jon Olsson har själv berättat om den händelsen på sin Youtube-kanal.
STORT BEHOV AV FRIVILLIGA SJÖRÄDDARE
Sjöräddningssällskapet driver omkring 75 räddningsstationer och har över 260 räddningsenheter bemannade med 2 200 frivilliga. Av dem har alltid 300 jour dygnet runt och ska kunna rycka ut inom 15 minuter. Organisationen är helt ideell och finansieras av gåvor, donationer och medlemsavgifter. Men behovet av nya frivilliga sjöräddare är stort. På många håll saknas det idag sjöräddare och man har fått säga nej till larm på grund av att man inte har resurser.

– Det är ett ideellt arbete vi gör och det är svårt att få in nya frivilliga sjöräddare. Förändringar i livet, flytt, utbildning och jobb gör att de vi utbildar kanske väljer att sluta och då behöver vi få in nya, säger Lars Wallström.
![]() BLI FRIVILLIG SJÖRÄDDAREpå www.sjoraddning.se kan du läsa mer om vad som krävs för att bli frivillig sjöräddare. Du är också välkommen att kontakta Sjöräddningssällskapet Stenungsund via rs.stenungsund@ssrs.se |