Rekord på rekord slogs när Sillens Dag uppmärksammades på Klädesholmen på nationaldagen. Arrangörerna tror på mer än 5 000 besökare i år och Sjöräddningssällskapet tog emot en rekordcheck från försäljningen av Årets Sill.
Kanske var det också rekordvarmt i år på Sillens dag, eller så bara det kändes så för det var “knökfullt” med folk på bryggor och hamnplan vid Klädesholmens entré.
Ansiktsmålning, fiskedamm, silltallrik, äggost, marknad och underhållning från scenen med bland annat “Sillkören”.
Rekord för Årets Sill
157 500 kronor, så mycket tillfaller Sjöräddningssällskapet efter förra årets försäljning av Årets Sill med smak av äpple och mynta. I summan ingår även överskott från försäljning av te x silltallrik vid Sillens Dag.
– Rekord det också faktiskt! Under de 16 år vi haft konceptet med Årets Sill där en krona per såld burk har under året blivit totalt 1,3 miljoner till det ideella arbete vårt fantastiska Sjöräddningssällskap gör, sa Sanna Hermansson, vd för Salt & Sill.
Om årets försäljning av Årets Sill med smak av grönt te och citrus kan slå detta återstår att se. Sjöräddningen visade på plats sina fartyg och även uppvisning av räddningsinsats.
Invigning av livsmedelsbutiken på Klädesholmen
Klockan 12 på nationaldagen invigdes också livsmedelsbutiken på Klädesholmen som Almö Livs tagit över. På plats fanns Simon Johansson VD för Almö Livs som bjöd besökarna på kaffe och bullar samtidigt som man visade hur man handlar i en obemannad butik.
Butiken är bemannad under vissa timmar men för den som vill handla övriga dygnet kan göra det med ICA ToGo.
Sillens Dag arrangeras av Södra Bohuslän Turism, Salt & Sill, Klädesholmen Seafood och Tjörns Kommun.