
Under veckan har polisen Södra Fyrbodal tagit emot flera anmälningar om bluffsamtal där den som ringer utger sig från att ringa från inkasso. Nu har ytterligare två anmälningar gjorts.
Det handlar om en anmälan gällande bedrägeri och en anmälan om försök till bedrägeri som Polisen Södra Fyrbodal tagit emot.
Vid det första tillfället har en kvinna i 80-årsåldern på Tjörn fått ett samtal från någon som uppger sig ringa från ett inkassobolag. Man förklarar att det finns en skuld på en obetald faktura från Elgiganten som snabbt kan regleras. Samtalet kopplades sedan till “säkerhetsavdelningen” där man övertalar mannen att göra tre överföringar på sammanlagt 15 000 kronor. En anmälan gällande bedrägeri är skriven.
Vid det andra tillfället har även här en man i 80-årsåldern i samma område på Tjörn fått et samtal från någon som utger sig att ringa från ett inkassobolag. Man säger att det fanns en obetald faktura och kopplar samtalet till ”säkerhetsavdelningen”. De uppmanar kvinnan att göra en överföring till deras konto på 1 000 kronor, men kvinnan anar att något inte stämmer och avslutar samtalet. En anmälan gällande försök till bedrägeri är skriven.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.
