
El/hybridfärja och plats för ambulans och många fler passagerare. Det är nya färjan som ska trafikera Rönnäng – Dyrön – Åstol och Tjörnekalv. Färjan kommer byggas på ett varv ett Danmark – samma som byggde nuvarande m/s Hakefjord.
Under våren 2025 elektrifieras färjorna till och från Härön, Dyrön, Tjörnekalv och Åstol. Tjörns hamnar AB, som vunnit upphandlingen med Västtrafik AB har nu beställt en ny El/hybridfärja av danska A/S Hvide Sande Skibs- & Baadebyggeri i Hvide Sande i Danmark.

-Detta blir vårt tionde nybygge med avancerad el/hybridteknik och varvets passagerarfartyg nummer 21, skriver företaget i sociala medier
Färjan, designad av FKAB Marine Design, ska ersätta färjan m/s Hakefjord. Förutom den grönare tekniken erbjuder har den nya färjan även plats för 50% fler passagerare.
Även nuvarande m/s Hakefjord byggdes på Hvide Sande Shipyard på 1990-talet.
Plats för ambulans
Det nya elfartyget kommer vara helt nybyggt och större än befintligt fartyg för att kunna ta ombord en ambulans. Det andra fartyget som ska gå mellan Kyrkesunds och Härön är byggt 2015 och ska konverteras till eldrift.
Bara förnybar el
Batterierna kommer att laddas både dag- och nattetid när fartygen lägger till vid Rönnängs och Kyrkesunds färjelägen. Elen som laddar färjan kommer att vara märkt med Bra Miljöval och vara helt förnybar.
Mindre justeringar av tidtabellen kommer att göras för att bättre optimera laddningen av färjan.