
En kvinna på Orust fick på tisdagen ett SMS där det stod att ett nytt kreditkort var beställt. Kvinna ringde numret som stod i meddelandet och blev under samtalet uppmanad att logga in på sin bank med BankID.
Det är ett vanligt tillvägagångsätt. Ett SMS kommer som ser ut att komma från banken eller från en butik. Det står att du har beställt något och har du inte det så uppmanas du att ringa numret i det meddelande du får.
Den som får ett sådant SMS blir fundersam eller arg. Ringer numret utan att kontrollera vart det går. Den som svara är trevlig och hjälpsam. Med hjälp av BankID så ska de avbeställa eller spärra kontot, men den man pratar med är bedragare som i sin tur har hjälp av personer bredvid som kan agera som ”säkerhetsavdelning” och samtalet kan kopplas fram och tillbaka.
Kvinnan på Orust, som är i 80-årsåldern – ska efter att ha logga in med BankID blivit av med 65 000 kronor.
En anmälan gällande bedrägeri är skriven.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.
