
I slutet av april inträffade en olycka på spåret vid Strandnorum. En bil fastnade på tågspåret och släpades längs med spåret efter att ha blivit påkörd av tåget. Nu visar en utredning av Trafikverket att flera brister fanns i hur korsningen är byggd vilket kan ha bidragit till olyckan, rapporterar SVT Väst.
På morgonen den aktuella dagen hade det bildats en bilkö vid korsningen Hakefjordsvägen och väg 160 i Stenungsund. Här fanns också en järnvägsövergång. En bilförare som kommer fram till kön kör över spåret – försöker göra en högersväng för att hamna längre fram och bredvid kön. Men bilen hamnar utanför kanten på banöverbyggnaden och fastnar i tågspåret. Bilen sitter fast när bommarna börjar gå ner och tåget närmar sig. Tåget hinner inte uppfatta att det står en bil på spåret och olyckan var ett faktum. Föraren i bilen hade dock hunnit gå ur bilen och klarade sig dock oskadd.
Trafikverket har i en utredning nu slagit fast att det ska ha funnits tre bakomliggande faktorer som kan ha bidragit till att olyckan inträffade:
– Det är för kort sträcka mellan väg 160 och tågspåret vilket ofta leder till bilköer. Sträckan är cirka 20 meter lång, men borde vara 30 meter lång.
– Banöverbyggnadens bredd uppfyller inte myndighetens krav, utan borde breddas med cirka 0,5 meter i vardera körriktning.
Sidomarkeringar för banöverbyggnaden saknas.
– Polis på plats efter olyckan ansåg att banöverbyggnaden borde breddas eller markeras tydligare på något sätt för att förhindra att detta händer igen.
Den enda åtgärden som myndigheten än så länge dock planerat för är att sätta markeringar längs sidorna på banöverbyggnaden.