
Almö Livs var en av tre nominerade till “Årets Butik”. Priset delas ut vid Dagligvarugalan, branschens stora årliga prisgala, arrangerad av tidningen Fri Köpenskap på torsdagskvällen. Vinnare blev Stora Coop Gotland – men, Almö Livs kan ändå stolt bära titeln ”Bäst butik på Västkusten”
I kategorin “Årets Butik” tävlade man mot Ica Cityhallen Supermarket, Växjö och Stora Coop Visby. 20 jurygrupper har tagit fram finalisterna. Årets Butik ska ha “skapat lönsamhet genom att kombinera matglädje, nytänkande och affärskänsla. Årets Butik är en destination värd en omväg.”¨
– Vi känner oss som segrare ändå, säger ICA-handlaren Patrik ”Putte” Hermansson.
– Att vara Västkustens absolut bäst butik, och nominerad till Sveriges bästa betyder allt för oss. Att få ett sådant kvitto på allt vi gör för våra kunder är så smickrande att man blir tårögd. Det skapar mycket glädje och stolthet över vårt gemensamma arbete men även energi att fortsätta utvecklas för att erbjuda en butik utöver det vanliga, säger Patrik ”Putte” Hermansson.
Almö Livs hade ett glatt gäng representerat på galan i Stockholm. Efter galan publicerade man detta på sin Facebook-sida:
– Det var inte vår tur detta året! Vi säger stort grattis till Stora Coop Visby! Men att kunna titulera sig bästa butiken i Västsverige och topp tre i hela Sverige är vi oerhört stolta över! Ikväll känner vi oss som vinnare allihopa ändå och tackar ödmjukast för ert stöd, ni är fantastiska. Nästa år tar vi hem det!
Butikschef Simon Johansson ser också framåt men är samtidigt glad över det Almö Livs hittills uppnått.
– Det känns underbart och overkligt att vara bland de absolut bästa av över 5000 butiker i hela Sverige. Vi har fantastiska medarbetare och kunder, utan dem hade detta inte varit möjligt. Men vi har ännu mer att ge. Detta är bara början, avslutar Simon.
Almö Livs, som nyligen firade 50 år, har det senaste året storsatsat på att utveckla butiken, med syfte att skapa en helhetsupplevelse med det där lilla extra.
– Vi jobbar aktivt med att se till att erbjuda det kunderna vill ha och behöver – både gällande utbudet i butiken, men även vårt helhetserbjudande. Vi är en destination med ett genomtänkt koncept – med blomsterhandel, lågprisbutik, kvarterskrog och mycket mer i anslutning till butiken. Det är väldigt glädjande att det uppskattas och uppmärksammas, av kunder likväl som av branschen, säger Putte.