Trafikverket har inlett ett arbete för att på ett mer systematiskt sätt åtgärda järnvägskorsningar med förhöjd olycksrisk. Igår redovisade Trafikverket en första lista över de plankorsningar som prioriteras de närmaste åren – en av dessa är den olycksdrabbade övergången i Berg i Ödsmål och Solgårdsdalen i Stenungsund.
Under våren och sommaren 2019 har Trafikverket identifierat järnvägskorsningar som har förhöjd olycksrisk.
– Vi har prioriterat och påbörjat funktionsutredningar för att ta fram förslag på hur dessa korsningar kan göras säkrare.
På den statliga järnvägen finns 6 500 plankorsningar, varav 3 500 är obevakade utan ljud- och ljussignaler och bommar. Alla dessa kan inte byggas bort inom överskådlig tid. Därför har Trafikverket inlett en mer systematisk satsning på att öka säkerheten i de plankorsningar som har förhöjd olycksrisk.
Plankorsningar som åtgärdas från 2020
Allt eftersom utredningarna blir färdiga läggs åtgärderna in Trafikverkets ekonomiska planering. I plankorsningslistan redovisas löpande framdriften av åtgärderna. Vi redovisar dels de åtgärder som kan genomföras under de kommande fyra åren, 2020–2023, dels de plankorsningar som nu utreds för planerad produktion under åren 2024–2025.
I listan finns även plankorsningar som tidigare har blivit prioriterade att åtgärdas. Plankorsningarna på listan kommer årligen att ses över och fyllas på med nya plankorsningar allteftersom plankorsningar åtgärdas, funktionsutredningar blir klara och plankorsningar med förhöjd olycksrisk identifieras och prioriteras.
STENUNGSUND – Östra Berg och Solgårdsdalen
Två olycksdrabbade övergångar i Stenungsudn kommer att ses över och byggas om. Olycksdrabbade Östra Berg i Ödsmål kommer att att få bomanläggning mellan någon gång under 2020-2021 och Solgårdsdalen i centrala Stenungsund kommer att få få bomanläggning med signaler. Någon tid är inte saknat när detta kommer ske, enligt listan – men inte tidigare än 2024.
Ökad säkerhet när banor rustas
– Utöver att vi genomför åtgärder på enskilda plankorsningar över hela landet förbättrar Trafikverket säkerheten i samband med att vi rustar upp hela järnvägsstråk. I samarbete med markägare och kommuner arbetar vi då för att plankorsningar stängs eller att trafiken kan ledas om till säkrare plankorsningar. I de plankorsningar som blir kvar förbättrar vi skyddet med bommar – helst vill vi ersätta dem med planskilda korsningar.
Totalt kommer cirka 1 000 plankorsningar att ses över. Där det saknas tillräckligt skydd kommer plankorsningarna att åtgärdas så att tillräckligt skydd uppnås.
Bättre sikt vid obevakade plankorsningar
En ökad satsning kommer att ske i syfte att förbättra sikten för den som passerar korsningen. Detta genom att bilda servitut för att avverka skog och röja de hinder som skymmer sikten i obevakade plankorsningar. När sikten i obevakade plankorsningar är dålig får de som ska korsa järnvägen inte fullgod tid till att reagera och stanna om tåget kommer.
Fram till 2025 kommer Trafikverket årligen att åtgärda ett 100-tal obevakade plankorsningar med dålig sikt runt om i Sverige. Arbetet på Södra Bohusbanan Göteborg–Uddevalla är planerat under 2023–2026.
Nya lösningar för säker passage
Utöver det arbete som nu pågår för att förbättra säkerheten i plankorsningar. Syftet med den är att ta fram förslag till innovativa åtgärder för säkerhet i plankorsningar. Åtgärder som ger oskyddade trafikanter och vägfordon mer eller bättre stöd vid obevakade plankorsningar.
Hela listan | Västra Götaland – Dessa plankorsningar ses över och byggs om: Allingsås – Bergsjödal [2024 eller senare] Källa Trafikverket |