Anmälningar om bedrägeri och försök till bedrägeri via telefon fortsätter att strömma in till polisen – men en person på Tjörn anade oråd när någon som påstod sig ringa från Elgiganten. Under samtalets gång ringde personens granne upp banken – och hann spärra alla konton.
Polisen har fått in en anmälan gällande försök till bedrägeri. Händelsen inträffade i förra veckan. En person i 80-årsåldern boende på Tjörn fick ett telefonsamtal där någon uppgav sig att ringa från Elgiganten gällande en obetald faktura eller återbetalning på 20 000 kronor.
Samtalet kopplades strax vidare till någon som påstod sig arbeta på banken SEB.
Men här grep en granne in. Under samtalets gång ringde grannen upp SEB och frågade om personen som presenterat sig att arbeta på banken verkligen gjorde detta och svaret blev nej. Banken lyckas under samtalets gång spärra bankkonton och BankID innan någon överföring lyckats göra.
Samtalet avbryts snabbt efter det.
-Det var rådigt gjort och dessutom under samtalets gång, säger Håkan Hansson, tf Stationsbefäl vid Polisen Södra Fyrbodal.
En anmälan gällande försök till bedrägeri är skriven.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.