Polisen har på kort tid fått in ett stort antal anmälningar från hela landet om misstänkta bluffakturor. Förundersökning om grovt fordringsbedrägeri har inletts.
NYHETERsto berättade i förra veckan om bluffakturor från någon som kallar sig “BillPay AB”. Alla var på beloppet 7 500 kronor och betalningsreferensen var den samma. Fakturan skulle vara betald samma dag den kom i brevlådan. I brevet bifogades även en blankett från Sveriges Domstolar – tingsrätten gällande stämning – ett sätt att påskynda betalningen ännu mer. Över 500 anmälningar fick polisen in under ett dygn, även från STO-området.
Anmälningarna har resulterat i att polisen inlett en förundersökning om grovt fordringsbedrägeri.
– Vår största framgångsfaktor i det här ärendet var att polisen kunde agera snabbt tack vare de inkomna anmälningarna. Hittills har vi lyckats stoppa bedrägerierna utan att någon oskyldig drabbats ekonomiskt, säger Fredrick Boström, biträdande chef på bedrägerisektionen i Region Väst som utreder brotten.
Tre personer är anhållna och en är häktad i ärendet som leds av en åklagare vid Göteborgs åklagarkammare. Polisens arbete fortsätter nu med fler utredningsåtgärder.
Vem som helst kan bli utsatt
Vem som helst kan bli utsatt för bedrägeriförsök, men polisen ser att de kriminella ofta riktar in sig på äldre personer. Många gånger leder det till fruktansvärda följder för den drabbade, exempelvis kan det leda till att en pensionär blir av med hela sin pension.
–Polisen arbetar hela tiden med att informera allmänheten om olika typer av bedrägerier, och hur man kan skydda sig. Men vi vill också uppmana alla som har äldre i sin närhet att prata med dem för att stärka deras förmåga att stå emot olika bedrägeriförsök, säger Lotta Mauritzon, nationellt bedrägericenter.
Om du misstänker att du fått en bluffaktura – Du ska inte betala en faktura om du inte har beställt något, eller som du tycker innehåller något annat allvarligt fel. Kontakta omedelbart företaget som skickat fakturan om du tycker att något verkar felaktigt. – Gör en polisanmälan om du får en faktura som du uppfattar som vilseledande eller blir utsatt för påtryckningar att betala fakturan. Du kan polisanmäla fakturabedrägeri via telefon 114 14, eller genom att besöka en polisstation. |