Telefonbedragare hittar hela tiden nya knep för att försöka vilseleda och komma åt pengar. Ett nytt modus är att man blir erbjuden extra hälsoundersökning men måste knappa in BankID då det införts ett nytt journalsystem, det fick en man på Tjörn erfara.
Polisen har fått in en anmälan gällande försök till bedrägeri efter att en man i 70-årsåldern på Tjörn blivit uppringd av någon som utger sig för att ringa från en vårdcentral på Tjörn.
Mannen blir i samtalet erbjuden en extra hälsoundersökning, något mannen blir intresserad av.
-Under samtalet uppger den som som utger sig ringa från en vårdcentral på Tjörn att han måste legitimera sig på grund av att det införts ett nytt journalsystem, något som uppmärksammats mycket i media under veckan, säger Herman Egelström, Stationsbefäl vid polisen Södra Fyrbodal till NYHETERsto.
Mannen knappade in sitt BankID men blev sedan misstänksam.
-Efter samtalet kontaktar mannen sin bank och hinner spärra konton innan transaktion hann ske, säger Herman Egelström.
Bedragaren har antagligen innan samtalet kollat upp var den man ska ringa bor någonstans vilket gör att “en vårdcentral på Tjörn” kan vara någon helt annanstans i nästa samtal, men för att låta trovärdig och lokal så använder man orten eller kommunens namn.
-De senaste veckorna har det uppmärksammats i media om att man bytt journalsystem inom vården och bedragare försöker hela tiden hålla sig uppdaterade och använda sig av nya trovärdiga metoder, säger Herman Egelström.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.