Hela vecka 22 är så kallad krisberedskapsvecka och alla hushåll får denna veckan i brevlådan broschyren “Om krisen eller kriget kommer” från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Överlevnadshandboken innehåller råd vid händelse av krig, men också vid till exempel väderkatastrofer och cyberattacker. Den finns översatt till 14 olika språk. Broschyren tar också upp hur vi ska bli bättre förberedda på följderna som allvarliga olyckor, extremt väder, it-attacker eller militära konflikter ger.

Informationen är ett verktyg för att du ska kunna ta ditt ansvar. Är du välinformerad och förberedd kan du agera och hjälpa andra om något händer. Ansvaret för Sveriges säkerhet och beredskap är gemensamt för alla som bor här.

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har tagit fram broschyren på uppdrag av regeringen. Den skickas ut i samband med kampanjen Krisberedskapsveckan, vecka 22.

Mikael Berglund
mikael@nyhetersto.se
Artikel Publicerad: 29 maj 2018 11:47

Uppdaterad: 29 maj 2018 11:47Tipsa oss! - Rättelse - Medieetik

Uppgifter i våra nyheter kommer från säkra och kontrollerade källor. Trovärdighet och opartiskhet har en central roll för vår journalistik. Under pågående händelser är information från ledningscentral, räddningstjänst och polis initial och ger kortfattad bild om inträffade händelser. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Vid en pågående händelse är det viktigt att information går ut snabbt, det gör att det kan förekomma språk- och stavfel i texten i ett inledande skede. Texten kan uppdateras flera gånger.

Vad händer i din närhet? Tipsa oss!

Blåljus? Trafikolycka? Trafikhinder?
Tips om pågående händelser/blåljus är en färskvara.
- Desto tidigare vi får tips om en pågående insats/händelse desto snabbare kan kolla upp och informera.

Tipsa oss via redaktionen@nyhetersto.se eller via formuläret nedan.

 

Tips om brott
– Tipsa i första hand polisen via 114 14 (112 vid pågående brott) eller via polisens hemsida.

– Vi får många mail varje dag, både från hemsidan och via våra sociala kanaler. Vi läser allt – men vi har ingen möjlighet att svara alla personligen. Då vi arbetar olika tider på dygnet kan svarstiden dröja, men vårt mål är att svara på mail så fort som möjligt. Vi prioriterar pågående händelser. Nyhetstips och pressmeddelanden kan sparas och publiceras längre fram.