
Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 9 fritidsbåtar. En av dessa är Kosterbåten Taifun på Orust. Syftet med k-märkningen är att ge uppmärksamhet och uppskattning gentemot de människor som satsar både tid och pengar på sina gamla fina fritidsbåtar.
– Det är just den stora blandningen av båtar, där bara ägarnas engagemang är gemensamt, som är det särskilt roliga med k-märkningen av fritidsbåtar, säger Fredrik Blomqvist.
Om Kosterbåten Taifun
Statens maritima museer bedömer att fritidsbåten K25:an Taifun från 1937 är kulturhistoriskt värdefull. Båten, som byggdes av Gustav Johansson (Kungsviken, Orust) efter brodern Hjalmars konstruktion, har en omväxlande historia. Kappsegling stod i fokus ända till slutet av 1960-talet. Genom ägarlängden kan hemmahamnarna hittas både på Väst- och Ostkusten. Även om nuvarande ägare är bosatt Dalarna finns båten åter i sina hemmavatten på Orust. De mindre ändringar som gjorts genom åren kan betraktas som årsringar i båtens historia. Nuvarande ägare har genomfört en omfattande och mycket ambitiös traditionell renovering av båten. Kosterbåten Taifun är därför idag i ett mycket gott skick. Ägare är Lars-Urban Helje bosatt i Lima, Dalarnas län, men båten finns på Orust.
Läs mer om Kosterbåten Taifun >>
Sjöhistoriska museet är en del av Statens maritima museer. Sedan starten 2009 finns idag 143 fritidsbåtar som k-märkts på ägarens initiativ. Till de generella reglerna för vilka båtar som kan k-märkas hör att de ska vara byggda till och med år 1965, vara i gott skick och ha en väldokumenterad historia.
Foto: Anneli Karlsson, Statens maritima museer.