MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap redovisade på tisdagen en rapport där tre stora kriser i Sverige utvärderades. En av dem var skredet vid E6 i Stenungsund, vars krishantering i huvudsak fick bra betyg av MSB.
MSB har redovisat regeringsuppdraget om utvärdering av jordskredet i Stenungsund 2023, grundstötningen av färjan Marco Polo i Blekinge 2023 och den allvarliga trafiksituationen på Europaväg 22 i Skåne i januari 2024. Utvärderingen slår fast att handlingskraft och samverkan i kriser måste stärkas.
MSB har utvärderat hur väl myndigheter och privata aktörer tillsammans har hanterat dessa komplexa kriser och i rapporten redovisas centrala lärdomar för framtiden. Händelserna är sinsemellan mycket olika och därför svåra att jämföra. I flera avseenden har den gemensamma hanteringen fungerat väl.
När det gäller skredet vid E6 i Stenungsund får krishanteringen i huvudsak fick bra betyg av MSB
Natten till 23 september 2023 inträffade ett skred vid motorväg E6, Stenungsund. Ett större markområde rörde sig och bröt sönder motorvägen, inklusive på- och avfarter samt förstörde byggnader och annan infrastruktur i ett område på cirka 400×600 meter. Inom området fanns också en kraftledning på 40 kV och Norumsån samt i närheten sydväst om skadeplatsen gick en matarledning för naturgas.
Till platsen larmades först ambulans och räddningstjänst. Polisens ledningscentral informerades. Därefter kontaktades TiB* på Trafikverket och TiB* på Statens geotekniska institut (SGI).
Initialt arbetade räddningspersonal med att få bort personer från skredområdet och att spärra av alla vägar in mot området. Senare under dagen genomsöktes området med hjälp av geotekniker från SGI tillsammans med hundförare med räddningshundar och säkerhetspersoner från MSB:s nationella förstärkningsresurser för urban sök- och räddning (NUSAR).
När den kommunala räddningsinsatsen avslutades 26 september bedömde räddningsledaren att det fortfarande var förenat med livsfara att vistas inom det skreddrabbade området. Länsstyrelsen tog då beslut om tillträdesförbud. Kommunen ansvarade för att spärra av området med staket.
–Räddningstjänsten var snabbt på plats och var enligt andra aktörer proaktiva ”med det mesta”. Stenungsunds kommun var tidig med att upprätta en stab och kontaktade aktörer proaktivt. Respondenter uppfattade även att länsstyrelsen var snabb med att kontakta relevanta aktörer och kalla till samverkanskonferenser. Det fanns en nöjdhet hos aktörerna över hur snabbt alla agerade, skriver MSB i rapporten.
Nöjda med sina egna och andra aktörers hantering av händelsen
-Alla aktörer var generellt nöjda med både sin egen och de andra aktörernas hantering av händelsen och med samverkan dem emellan. En framgångsfaktor enligt en respondent var att aktörerna hade ett prestigelöst förhållningssätt. De kunde ”slänga upp frågor” och ha öppna diskussioner, kanske inte alltid i stormöten, men i de lite mindre arbetsgrupperna. En respondent anser att räddningstjänsten var väldigt duktiga på att skapa en känsla av trygghet och att de hade räddningstjänstens uppbackning. Respondenten upplevde att alla aktörer har känt att de haft ett ansvar att förvalta. En annan framgångsfaktor var att flera representanter från aktörerna hade hanterat händelser tillsammans tidigare och kände varandra.
Ta del av hela rapporten från MSB här >>
*TiB = Tjänsteman i beredskap