Tycker du dig se allt fler A-traktorer ute på vägarna? Intresset för A-traktorer har ökat rejält senaste åren. Sedan 2016 har fordonen ökar med 44 procent.
Den 15 juli i fjol förenklades de tekniska kraven vid ombyggnation av en bil till A-traktor. Förändringen genomfördes för att det skulle vara möjligt att också bygga om automatväxlade bilar till A-traktorer. Som tidigare får traktorn inte ha en konstruktiv hastighet som överstiger 30 km/tim.
Efter förändringen har antalet A-traktorer ökat kraftigt. Enligt vägtrafikregistret har cirka 7 800 A-traktorer registreringsbesiktats efter den 15 juli 2020 och totalt finns i dag mer än 36 000 A-traktorer i landet. Flest registrerade fordon finns i Västra Götaland.
– Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden till att det är ett fordon som borde förbjudas. Klart är att fordonstypen väcker känslor, konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Fakta: A-traktor
En A-traktor är ett motordrivet fordon bestående av ombyggd bil, som är inrättat att dra andra fordon eller arbetsredskap och ska vara utrustat med kopplingsanordning. A-traktorn ska vara ombyggd på sådant sätt att den konstruktiva hastigheten uppgår till högst 30 km/tim och endast med stor svårighet går att öka hastigheten.
Den 15 juli 2020 avskaffades kravet om att bilens hastighet på lägsta växeln ska vara högst 10 km/tim vid två tredjedelar av ursprungsmotorns maximala varvtal.
Sedan den 20 maj 2018 omfattas A-traktorer av krav på återkommande kontrollbesiktning.