
En kvinna i 80-årsåldernpå Orust utsattes på torsdagseftermiddagen för ett bedrägeriförsök via telefon. Kvinnan fick ett samtal från någon som påstod sig ringa från Lendo. Mannen som ringde påstod att hon tagit ett lån på 45 000 och när kvinnan nekade till detta skulle mannen hjälpa henne att stoppa utbetalningen.
– Under samtalets gång avbryts samtalet och kvinnan ska inte ha hunnit loggat in med sin bankdosa eller lämnat några uppgifter som leder till att hon blev av med några pengar, säger Håkan Hansson, tf stationsbefäl vid polisen i Södra Fyrbodal.
En anmälan om försök till bedrägeri är skriven.
Det är tredje gången en äldre person i vårt område denna vecka blir utsatt för ett bedrägeri eller bedrägeriförsök med liknande mondus. Polisen Södra Fyrbodal uppmanar åter till försiktighet och och misstänksamhet om man får samtal från någon som ber dig logga in via bank-id.
– Lägg på och ring sedan upp det företag som personen som ringer representerar och se om det verkligen är någon från företaget som försöker få tag på dig. Seriösa företag ringer aldrig upp och ber dig legitimera dig via Bank-ID, däremot kan du bli ombedd att göra det om DU själv kontaktar ett företag.
![]() ✓ Lämna aldrig ut dina koder till någon. ✓ Identifiera dig aldrig med bank-id eller bankdosa om du blir kontaktad via mail eller telefon ✓ Oavsett hur trevlig eller påstridig en person är så skall du ALDRIG lämna ut eller logga in på dina enheter. Stå på dig, säg nej och avsluta samtalet bestämt. ✓ Är du det mista osäker på vem som ringer dig – Lägg på luren och ring upp personen, banken, teleoperatören eller den som uppringaren utger sig för att vara. |