Kraftigt ökad trafik – men lägre hastigheter, så såg det ut utmed väg 650 genom Ucklum under veckan efter det ras som förstörde E6 vid Stenungsund för snart tre veckor sedan. Genom att sammanställa trafikdata från tiden innan och efter skredet har man kunnat identifiera hur mycket trafiken ökat på kringliggande vägar.
Mätningarna, som gjorts av Ramboll – visar också att få trafikanter använder Trafikverkets rekommenderade omledning av trafiken. I stället är det andra vägsträckor som fått ökad trafik. Genom analys av fordonsdata under veckan innan och efter skredet har Rambolls Smart Mobility division kunnat identifiera de trafikförändringar som skett i området under perioden.
Att återställa vägen kommer ta lång tid. Trafikverket rekommenderar att trafikanter kör via E45, väg 44 och väg 678.
– Vi ser att trafikanter föredrar den kortaste och snabbaste vägen via väg 167 och 650 i stället för omvägen via E45, berättar Erik Hedman på Ramboll som tillsammans med kollegan Oliver Milius-Larsen genomfört analysen av fordonsdata.
Trafikmätningarna i jämförelsen är gjorda 18–22 september (innan skredet) samt 25–29 september (efter skredet).
Stor skillnad vid Ucklumskolan
Skolan i Ucklum ligger utmed väg 650 och under veckan efter skredet visar fordonsdata på en trafikökning med över 500%, jämfört med veckan innan. Innan skredet var det endast 7% av de bilar som passerade skolan som körde vidare norrut för att ansluta till E6. Efter skredet ökade denna siffra till 75% av all trafik.
– Den genomsnittliga hastigheten för de bilar som passerar förbi Ucklumskolan har dock minskat något, från 53 km/h innan skredet och trafikomledningen, till 47 km/h därefter, vilket trots allt är positivt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, berättar Erik.
Enbart en mindre del av trafiken som normalt färdas via E6 Stenungsund hade veckan efter skredet flyttat över till den av Trafikverket rekommenderade omledningen via väg 45 (Göteborg-Lilla Edet-Trollhättan-Uddevalla). Här kunde en ökning på ca 25% observeras i höjd med Lilla Edet, dock var det enbart en bråkdel av denna trafik som sedan fortsatte vidare mot E6 väster om Uddevalla.
– Genom att analysera trafiken över 5 dygn före och efter skredet har vi tillräckligt med information för att kunna säkerställa trafikanternas beteende. Vi kommer fortsätta att följa trafiken framöver för att se om nya resmönster börjar uppstå samt hur det totala trafikarbetet i regionen kommer att påverkas av den förväntat långvariga avstängningen av E6, berättar Erik Hedman.