Efter skredet vid Stenungsundsmotet har omledningsväg 650 mellan Spekeröd och Ljungskile numera fem gånger mer trafik än tidigare. Då länsväg 650 saknar rastplatser så stannar lastbilar och bilister på de fickor och busshållplatser som finns längs vägen. Här uträttas behov och dikena fylls med sopor.
Tung trafiken rekommenderas att köra via E45 – men för många blir det en längre väg och som också tar längre tid. Därför väljer många yrkestrafikanter att köra via länsväg 650 istället.
Sträckan saknar rastplatser och en yrkeschaufför måste stanna när det är dags för den lagstadgade vilan. På E6 fanns tidigare möjlighet att stanna till vid Ödsmålsbrons rastplats. Nu stannar lastbilschaufförer – men även personbilar, till på de fickor och busshållplatser som finns längs med länsväg 650.
Här uträttas behov vid vägen, nära bostadshus och i naturen. Berg av sopor växer i dikena – petflaskor fyllda med urin, burkar, flaskor, fimpar, hushållssopor och matrester ligger längs vägen.
Under den tiden NYHETERsto besökte en av de fickor som finns längs med länsväg 650 för att ta bilder till artikeln stannar tre lastbilar till. Trots att det ligger ett bostadshus bara några hundra meter från vägen uträttas behov vid vägkanten med fri sikt från bostadshusens fönster.
-Det kanske inte är Trafikverkets ansvar att ordna med toaletter och soptunnor vid vägen men det blir ett problem för oss som bor här och någon ska ju ta hand om detta sedan. En blir en sanitär olägenhet, berättar en boende vid vägen som vill vara anonym.
Det var den 23 september som Stenungsundsmotet drabbades av ett skred vilket gjorde att vägen förstördes. Hösten/vintern 2024/2025 beräknar Trafikverket att E6 åter kan öppnas för trafik.
Du måste vara inloggad för att kunna skicka en kommentar.