Telefonbedrägerierna fortsätter. Polisen har fått in en anmälan där en person i 80-årsåldern i Stenungsund blivit uppringd och blivit vilseledd att logga in på BankID. Efter det gjordes en överföring på 40 000 kronor.
Den som ringde påstod sig vara från Elgiganten sa att personen i 80-årsåldern har beställt en mobiltelefon. När personen nekar till detta kopplas samtalet till vad som säga vara bankens säkerhetstjänst.
-Personen blir fortsatt vilseledd att logga in på BankID och då sker en transaktion från mannens konto på 40 000 kronor, säger Herman Egelström, Stationsbefäl vid Polisen Södra Fyrbodal.
Lägg på och ring upp istället
-Om någon ringer dig och du har en magkänsla att något inte stämmer. Lägg på och ring istället upp företaget eller personen som påstår sig ring dig. Kontrollera om det verkligen är de som kontaktar dig, säger Herman Egelström.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.