
112-appen kommer från och med nu att innehålla information även om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm.
Varje år inkommer ca 170 larm till SOS Alarm om drunkningstillbud på statligt vatten. Statligt vatten innefattar, lite förenklat, hav och större sjöar. Kommunalt vatten, det som räddningstjänst åker på – inkluderas inte i den första piloten.
FAKTA
Statligt vatten
-Statligt vatten är havet, Vänern, Vättern och Mälaren.
Kommunalt vatten
-Insjöar, vattendrag, hamnar inom hamnpirarna.
Sjöfartsverket, och i vissa fall Kustbevakningen, ansvarar för statlig räddningstjänst, medan kommunerna ansvarar för den kommunala räddningstjänsten.
112-appen kompletteras nu med information om nödställda personer i vatten/drunkningstillbud. Genom en notis i appen kan personer i närheten uppmärksammas, lämna mer information till SOS Alarm och räddningstjänst samt hjälpa till.
Tid är livsavgörande
En insats från människor i närheten av en olycka kan vara livsavgörande när hjälpresurserna ibland befinner sig 20–30 min bort, vilket inte är ovanligt ute på havet.
-Sjöfartsverket koordinerar alla sjöräddningsinsatser på statligt vatten och vi och våra samverkansaktörer vill att hjälpen ska nå fram så fort som möjligt. Det här är en funktion som kommer att möjliggöra för till exempel fritidsbåtar som råkar befinna sig nära en nödställd att snabbt komma till undsättning, vilket är väldigt positivt, säger Mattias Hyllert, sjö- och flygräddningsdirektör på Sjöfartsverket.

Användande av VHF minskar
Enligt lag ska båtar ute på vatten kunna ta emot information och stödja hjälpbehövande vilket traditionellt har skett via VHF-radio.
Användningen av VHF-radio minskar och då kan 112-appen fungera som ett komplement för att nå ut med information till personer ute på, eller i närheten av hav och sjöar. I appen ges även råd om hur man bör agera vid nödsituationer i vattnet.
Svenska Livräddningssällskapet välkomnar initiativ
-Vi välkomnar initiativet från Sjöfartsverket och SOS Alarm att lyfta in råd om livräddande insatser i 112-appen i samband med pågående drunkningshändelse. Vi vet att det varje år omkommer i snitt 23 personer till havs genom drunkning, och vi är övertygade om att när fler aktörer går samman, delar kunskap och erfarenhet och använder potentialen i tekniken kan fler liv räddas, säger Mikael Olausson, generalsekreterare och sakkunnig drunkningsprevention, Svenska Livräddningssällskapet.
Foto: Omslag – SOS Alarm pressbild. Livboj – NYHETERsto/arkiv