Hösten/vintern 2024 kan E6 genom Stenungsund vara återställd efter skredet och trafik börja rulla igen på motorvägen. Det meddelade Trafikverket vid en pressträff på tisdagen. Kommunen uppger att man samtidigt återställer Ucklumsvägen som beräknas öppnas samtidigt.
– Nu när vi har en mer detaljerad plan för vilken grundläggningsmetod vi ska använda kan vi också bättre beräkna tid för återuppbyggnaden av E6, säger Daniel Svensson som är projektchef på Trafikverket.
Området kring den raserade delen av E6 är komplext med olika utmaningar i olika zoner och det har varit ett komplicerat arbete att få fram teknisk lösning för platsen.
Flera faktorer påverkar, exempelvis stabilitet i området, störning i jordens hållfastighet, portryck (vattentryck) i marken, tidigare och framtida sättningar, tid, kostnad och miljöpåverkan.
Skredet raserade en vital del av den dubbelfiliga motorvägen med tillhörande på- och avfartsramper och angränsande sidoområden. Även annan infrastruktur, fastigheter och vattendrag väster om E6 fick omfattande skador.
– Det kan verka vara en kort sträcka av E6 men i det här fallet har vi helt andra geotekniska förutsättningar än om vi skulle bygga en väg på orörd mark. Trafikverket ansvarar för att återuppbygga E6 och väganläggningen samt Kärrbäcken säger projektchef Daniel Svensson.
Det första steget är grundläggningen av vägen. Med hänsyn till de speciella förutsättningarna i skredområdet, kommer framförallt två olika metoder att användas i den södra respektive den norra delen av den raserade sträckan av E6.
– I den norra delen kommer vi att använda en metod med lättfyllnad och i den södra delen, där jorden är mer omrörd, kommer vi att använda en metod av djupstabilisering i form av kalkcementpelare, säger projektchef Daniel Svensson.
Planen är att E6 ska vara helt återuppbyggd till årsskiftet 2024 – 2025. De utmanande förhållandena gör att tidsaspekten är svårbedömd och Trafikverket arbetar därför för att kunna öppna för trafik på E6 någon gång mellan tidig höst och årsskiftet.
– Jag är glad för att vi återigen ska kunna öppna upp E6 och få fram trafiken på motorvägen och därmed återigen få ned trafikmängderna på omledningsvägnätet, säger Anneli Amft, chef för Underhåll på Trafikverkets västra region.
Kostnaderna relaterat till återställande är fortfarande en osäkerhetsfaktor då det är ett komplicerat projekt, tidigt i produktionen samt att det återstår flera osäkerheter. I kostnadsberäkningarna ingår återuppbyggnad för E6 och åtgärder på omledningsvägarna.
– Att färdigställa E6 efter skredet har högsta prioritet och vi har arbetat intensivt med återuppbyggnadsarbetet och lösningar för omledningsvägarna sedan skredet inträffade, säger Anneli Amft, chef för Underhåll på Trafikverkets västra region.
Trafiken på E6 kommer även fortsättningsvis att hänvisas till omledningsvägarna, i första hand till den utpekade E45 som är säkrare och har högre kapacitet.
– Vi är medvetna om att alla inte följer uppmaningen att trafikera E45 i första hand. Därför fortsätter vi vädja om att ha tålamod med stor hänsyn till andra trafikanter, och boende längs omledningsvägnätet, säger Jonas Nilsson, enhetschef på Trafikverket och ansvarig för omledningsvägarna.
Kommunalrådet Olof Lundberg (S), Samhällsbyggnadschefen Fredric Arpfjord och kommundirektören Maria Jonsson var med vid pressträffen tillsammans med Trafikverket.
Ucklumsvägen öppnar också i höst
Trafikverket ansvarar för E6 och Stenungsunds kommun för Ucklumsvägen. På tisdagen meddelade även kommunen, som var med vid pressträffen att man räknar med att kunna öppna Ucklumsvägen ungefär samtidigt.