Efter att E6 öppnat för trafik vid Stenungsundsmotet har livet börjar återgå till det normala igen längs med länsväg 650. Vägen prioriterades om från klass 3- till klass 1-väg direkt efter skredet. Vägen sågs över och skyddsåtgärder vidtogs. Nu tas skyddsbarriärer bort och ersätts med räcke – men sänk hastighet blir permanent.
På länsväg 650 ökade trafiken med 500 procent över en natt efter skredet. Trafikverket, länsstyrelsen och kommunen såg över sträckan mellan Spekeröd – Ucklum och Backamo och fler åtgärder vidtogs.
Vägen blev en klass 1 istället för tidigare klass 3. Vid snöröjning under vintern skulle den te x plogas först. Hastigheten sänktes förbi Spekerödskolan och genom Ucklum, blinkande viltskyltar installerades och tillfälliga trafiksäkerhetskameror sattes upp vid skolorna.
Nu pågår återställning och nedprioritering av vägen
En sträcka mellan Spekeröd och Grössbacke samt genom Ucklum fick efter skredet tre kilometer långt skyddsbarriär för att avskilja länsväg med gång- och cykelväg. Något som förbättrat säkerheten men samtidigt försvårat sikten för den som ska ut på länsväg 650 från mindre vägar och fastigheter.
De skyddsbarriärer som man satt för att avskilja länsväg med gång- och cykelväg tas nu bort och ersätts med permanent räcke.
Under början av veckan har det varit långa köer och trafiken regleras av lots. Arbetet kommer fortsätta under veckan och pågår mellan klockan 09-19.
Sänkt hastighet blir kvar
Hastigheten sänktes förbi skolorna (från 50 till 40 km/h) och mellan Ucklum och Sköllunga (70 till 60 km/h). Dessa lägre hastigheter kommer att vara kvar.
-Besluten är tagna av kommunen respektive Länsstyrelsen Västra Götaland. Trafikverket, som remissinstans, har inget att erinra mot att dessa begränsningar blir kvar.
Vid skolorna kommer hastighetspåminnelse som lyser att vara kvar, däremot tas de tillfälliga trafiksäkerhetskamerorna bort.
Beläggningar och översyn av vägarna
Trafikverket har efter skredet lagt ny asfalt på flera sträckor, detta för att lättare kunna hantera vägen under vintern samtidigt som det har minskat buller och vibrationer. Den nya beläggningen gjorde också vägarna mer hållbara under trafikökningen.
Trafikverket ser just nu över vilka vägar som behöver ny beläggning efter slitaget som den ökade och tunga trafiken medfört. Åtgärder kan utföras under hösten men en del kan även kvarstå för åtgärd 2025.