Trygghetslarmet på Ängsvikens äldreboende på Orust ligger nere och det kan ta månader innan ett nytt larm är på plats. Resultat kan bli att det kan ta längre tid för de boende att få hjälp.
Det var i söndags som felet upptäcktes. Varken boende eller personal kunde då trygghetslarma. Det är en larmserver som behöver bytas och i samband med detta behöver hela systemet uppgraderas.
-Vi jobbar på så fort vi kan med detta, säger Hanna Jidbratt, digitaliseringssamordnare på Orust kommun till P4 Väst, som var först att rapportera om detta.
Tills problemet är löst kommer man använda sig av hemtjänstlarm på boendet. Man har också förstärkt med mer personal, rapporterar P4 Väst.
Boende informerades – Inte anhöriga
Efter att tekniska problemen uppdagats har de boende informerats, men inte anhöriga. Det gjordes först efter att media på torsdagen uppmärksammat det hela. På frågan om varför förklarade Marina Hasselgren, verksamhetschef för äldreomsorgen i Orust kommun till STtidningen:
– För att inte skapa oro. Vi har löst trygghetsaspekten, så vi pratar med hyresgästerna och tillgodoser deras behov.