
En äldre kvinna i Ödsmål har blivit utsatt för ett försök till bedrägeri via telefon. Tillvägagångsättet är återkommande. Kvinnan fick ett telefonsamtal från en teleoperatör, i detta fallet Telia – som uppger att hon har betalat in för mycket pengar, men om hon bara knappar in sitt BankID så ska hon få tillbaka pengarna på sitt konto, 1 600 kronor.
– När den utsatta pratat med den som ringer en stund säger personen att de ska koppla samtalet till säkerhetsavdelningen och där ska transaktionen ske via BankID. Kvinnan knappade in BankID, men det misslyckades och när de uppmanade henne att göra ett nytt försök blev hon misstänksam och la på luren, säger Herman Egelström, stationsbefäl vid Polisen Södra Fyrbodal.
En anmälan om försök till bedrägeri är skriven.
– Ingen bank, telefonbolag, sjukvård eller företag ringer upp dig och ber dig knappa in BankID eller ber om kortnummer och koder. Däremot kan företag, sjukvård bank be dig att legitimera dig om Du ringer upp dom.
POLISENS TIPS MOT BEDRÄGERI
• Lämna ALDRIG ut dina koder till någon.
• Identifiera dig ALDRIG med bank-id eller bankdosa om du blir kontaktad via mail eller telefon
• Oavsett hur trevlig eller påstridig en person är så skall du ALDRIG lämna ut eller logga in på dina enheter. Stå på dig, säg nej och avsluta samtalet bestämt.