Sugen på att äga en egen färja? Efter 34 år som färja i Kyrkesund säljer nu Tjörns kommun lotsbåten Sankt Olof II.
Sedan 1988 har Sankt Olof II varit i kommunens ägo och nu är det dags för lotsbåten, som fungerat som personfärja mellan Kyrkesund-Härön, att få en ny ägare.
Sedan 2015 har Sankt Olof II varit reservfärja i Kyrkesund. Då tog en ny färja, ”Härön”, i bruk mellan Kyrkesund och Härön. Den nya färjan är tillgänglighetsanpassad.
-Sankt Olof II har under sina 34 år hunnit bli uppskattad av passagerarna och det är alltid glada miner när den glider in i hamnen. Färjan blev under 2015 ersatt av färjan Härön, som är en större och mer tillgänglighetsanpassad färja, men har används i reserv när Härön har varit på underhåll. Nu är det dags för Sankt Olof II att få kärlek av en ny ägare, skriver kommunen på sin hemsida
Den som är intresserad av att lägga ett bud på färjan kan besöka PS Auction för att läsa mer eller se fler bilder. På måndagseftermiddagen låg budet på 32 000 kronor. Auktionen avslutas 22 september.
FARTYGFAKTA
Byggd: 1959.
Varv: Åke Groth Byggnads AB, Sjötorp.
Fartygstyp: Motorfartyg.
Material: Stål.
Signal: SCUM, numera SFC 4024.
Systerfartyg: Tjb 166.
TEKNISK DATA:
Längd öa: 11,95 meter.
Största bredd: 3,98 meter
Djupgående: 2,00 meter.
Maskineri: Scania D 9 93.
Tankar: ca 1500 liter.
Effekt: 207hk, 152 kW.
Kapacitet: 12 passagerare.
Vikt: 25 ton.
Gångtimmar: ca 18000.
Kran: Hiab 027-2
HISTORIK
1959 Byggd och levererad av Åke Groth Byggnads AB, Sjötorp som Tjb 48 Ulvö I.
1975 Ombyggd N.Sundin Docksta Båtvarv.
1988 Såld till Tjörns kommun och omdöpt till S:T Olof II av Kyrkesund.
1996 Insatt i trafik på mellan Kyrkesund – Härön.
2002 Motor byt.
2008 – 2015 Gått som passagerarbåt.
2018 senast varit på land.
Foto och källa: PS Auction