Det tar för lång tid att komma fram till nödnumret 112, anser Riksrevisionen. Därför har myndigheten nu beslutat att inleda en granskning av SOS Alarm. Senast i helgen vittar en Orustbo som skulle larma om en brand i terrängen och inte kom fram till 112.
Det var på lördagen som det brann i terrängen i Lunden på Orust, en brand som spred sig upp till ett berg. Den som bor närmast branden var den som också larmade räddningstjänsten, man berättar att det var svårt att komma fram till 112.
-Jag ser att det brinner i terrängen, i berget utanför mitt hus och ringer 112, men de svarar inte. Det går flera minuter utan svar. Då ringde jag till räddningstjänsten på Orust direkt, men det numret var kopplat till en telefonsvarare på kommunen. Till slut ringde jag min bror som i sin tur lyckades komma fram till 112. Det är otroligt frustrerande att se att det brinner men man kan inte larma.
Branden i terrängen spred sig vidare över ett berg. Ett område som var svårtillgängligt och två helikoptrar beställdes för att vattenbomba området.
Detta är bara ett exempel där det har varit svårt att komma fram till 112.
Riksrevisionen granskar SOS Alarm
-SOS Alarms uppdrag att leverera 112-tjänsten är ett samhällsuppdrag som kräver en samordnad och sammanhållen larmbehandling. De långvariga problemen med bristande måluppfyllelse gör att vi vill titta närmare på om verksamheten är effektiv, säger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.
SOS Alarm ägs gemensamt av staten och Sveriges Kommuner och regioner, som tillsammans har satt som mål att den genomsnittliga svarstiden till 112 ska vara högst 8 sekunder. Det har man dock inte lyckats uppnå sedan 2013. Ibland är svarstiderna så pass långa att det “kan få allvarliga konsekvenser för de hjälpsökande”, skriver Riksrevisionen i ett pressmeddelande.
-Att människor snabbt och enkelt kan nå nödnumret 112, och få hjälp i nödsituationer, är en central funktion i samhället. När någon ringer ska SOS Alarm identifiera vad som har hänt, var det hänt samt att bedöma om det finns behov av omedelbara hjälpinsatser av ambulanssjukvården, polis eller räddningstjänst. SOS Alarm ska i så fall koppla samtalet och lämna relevant information.
SOS Alarm har under en längre tid haft svårt att nå de mål som staten och SKR kommit överens om. Målet om att den genomsnittliga svarstiden ska vara högst 8 sekunder har inte uppnåtts någon gång sedan år 2013, och det förekommer att svarstider är så långa att det kan få allvarliga konsekvenser för de hjälpsökande.
Det har även förekommit problem i samband med vidarekoppling av samtal från SOS Alarm till ambulanssjukvård, polis eller räddningstjänst, till exempel långa svarstider eller bristande möjligheter att överföra information. Granskningsmyndigheten uppmärksammar också att det förekommit problem när samtal ska vidarekopplas från SOS Alarm till ambulanssjukvård, polis eller räddningstjänst.
Resultatet från granskningen ska sammanställas i en rapport med planerad publicering i december.