En aktionsgrupp med centrum på västra Tjörn vill skrota vägföreningarna i kommunen. Gruppen anser att det är olagligt att ta ut avgifter av tusentals fastighetsägare och boende för verksamheter som enligt lag skall skötas av kommunen.
Tjörn är en av de kommuner som konsekvent har använt vägföreningar som har fått sköta gator, vägar belysning och allmänna områden i tätorterna. Liknande system finns inte vare sig i Stenungsund, Orust eller Kungälv i den omfattning som Tjörn haft i många år. Kommunens större tätorter har egna vägföreningar där de boende får betala årliga avgifter för just vägunderhåll, belysning och skötsel av grönområden och lekplatser. Avgifterna varierar i olika tätorter.
Dyrast är Myggenäs med 4 500 kronor per fastighet och år medan de flesta ligger på mellan 1 500 och 2500 kronor per fastighet. Bara i de större tätorterna är tusentals hushåll medlemmar i vägföreningar
-Det här är ett orimligt system. Här skall innevånarna först betala kommunalskatt och sedan ovanpå detta betala vägföreningsavgifter för verksamheter som kommunen skall ansvara för. Vi har skrivit till kommunen ett flertal gånger men fått mycket otydliga och svävande svar. Vi avser att driva frågan vidare i olika instanser, menar Kenneth Gardekrans och Peter Dûfke i aktionsgruppen.
Gruppen pekar på ytterligare brister i vägföreningssystemet:
-Det finns vissa vägar bland annat genomfarten i Skärhamn som är statliga och ägs av Trafikverket. Trots detta har vägföreningen ut avgifter av de boende intill denna genomfart som alltså inte ens förvaltas av Tjörns kommun.
Ett skrotande av vägföreningarna skulle samtidigt kosta Tjörns kommun miljonbelopp. Kommunen har idag inget gatukontor men skulle i ett läge utan föreningar tvingas skaffa ett sådant med personal, maskiner och utrustning.
Den politiska ledningen på Tjörn har avvisat alla tankar på att skrota vägföreningarna men det senaste året har det kommit ett par domar som bekymrar kommunledningen. Den ena gäller ett beslut där kommunen förlorade en tvist om en ny detaljplan på Höviksnäs och där kommunen nu måste ta väghållaransvar. Den andra gäller en riksfråga där vägföreningar i hela landet på senare år tagit ut moms av medlemmarna en moms som föreningarna sedan kunnat dra av i sin redovisning. Där har domen fastslagit att moms inte får läggas ovanpå vägföreningsavgifter.
Ett annat bekymmer för kommunen, som man upptäckte på senare år – är att vägföreningarna har beslutanderätten över anslutningar av nya bostadsområden till sina föreningars verksamhetsområden. Man kan där säga blankt nej till att ansluta nybyggda områden till föreningen bland annat av trafik- och säkerhetsskäl.. Det här utreds nu på Tjörn eftersom det kan bli svårt att få genom nya detaljplaner utan omfattandenybyggen av anslutningsvägar. Det finns redan fall på östra Tjörn som kan bli svårgenomförbara.
Hur aktionsgruppen skall agera i detalj har man ännu inte pekat men man hoppas få med ett stort antal boende och fastighetsägare på Tjörn i sina aktion.