Arbetet med att byta ut de kablarna på Tjörnbron går nu in i etapp två och omfattar 16 snedkablar mot landfäste, Almön. Arbetet kommer utföras nattetid och de nätter kablarna ska bytas kommer bron att stängas av för trafik.
När bron byggdes fästes kablarna från en kran. Den lösningen har återskapats, fast istället för att använda en kran används pylonerna för att få upp kablarna på plats. Metoden testades redan 2015 man ett uppmärksammat prov bytte ut två av kablarna. Då var det första gången i världen som någon ersatt bärkablar på en snedkabelbro.
Försöket var framgångsrikt och Trafikverket bestämde sig för att gå vidare och byta ut samtliga 64 kablar eftersom det vid en broinspektion uppmärksammats att kablarna var i behov av utbyte. Etapp ett utfördes 2019 då man bytte resterande 14 snedkablar på Källösidan.
– Etapp två är nu igång och första trafikpåverkan blir andra eller tredje veckan i Januari då skyddsbarriär placeras ut liknande förra etappen. Efter semestern kommer barriären byta sida. Vi börjar med dom 8 kablarna på södra sidan bron fram till Juni, sedan är det uppehåll och resterande 8 kablar ska bytas under hösten fram till årsskiftet, uppger Svevia till NYHETERsto.
Etapp två startar i januari och pågår till juni
Allt arbete nattetid kommer utföras under ett begränsat tidsfönster nattetid när bron stängs av för trafik vissa nätter klockan 23.00. Allt måste klaffa för att den nya kabeln ska hänga på plats och vara korrekt spänd när trafiken släpps på klockan 04.30 på morgonen.
NYHETERsto kommer som tidigare att publicera när brons stängs av för trafik nattetid. Dock går detta inte att förutse på grund av väderförhållande utan publiceras samma dag som avstängning sker.
Kabelbyten utförs endast nattetid. Dagtid sker endast förberedelser.
– Ett kabelbyte innefattar två nätters avstängning förutom på dom största kablarna då det krävs tre nätter. Detta på grund av tiden det tar att fira ned och upp kablarna.
Trots att bron stängs av finns beredskap för att släppa fram blåljustrafik och andra akuta transporter.
En påtaglig faktor i det här uppdraget är väder och vindförhållandena. Inte för att det egentligen påverkar det tekniska utförandet men för att det är tufft att jobba uppe på pylonerna i stark vind och för att vindljudet stör vår kommunikation. Så är vinden för kraftig behöver arbetet skjutas fram.
Fakta om arbetet:
Etapp två i arbetet med att byta ut Tjörnbrons 64 kablar omfattar totalt 16 kablar. Den största kabeln är 146 meter lång och väger 11, 5 ton. Från vägbanan ska den lyftas 73 meter upp och fästas i pylonen 110 meter över vattenytan.
Ett liknande kabelbyte har aldrig gjorts tidigare. All projektering och metodutveckling började från noll och präglas av innovation och nytänkande. Första gången det utfördes var 2015 när Svevia på uppdrag av Trafikverket för första gången provade metoden och bytte ut två kablar.
Det är tekniskt och säkerhetsmässigt avancerade arbeten som utförs samtidigt som trafiken ska rulla på Tjörnbron. Tighta tidsfönster nattetid då bron stängs av för vanlig trafik men med möjlighet att släppa förbi akuta transporter som t ex blåljus.
Fakta – Tjörnbron
Brokonstruktion: Mått: Geografi: Byggår: 1980 Historia: |