
Bedrägeri och bedrägeriförsöken fortsätter via telefon, SMS och epost fortsätter. En man i 80-årsåldern på Orust fick ett samtal från någon som påstod sig ringa från möbelkedjan MIO. Under samtalet försökte de få mannen att logga in med sitt BankID.
Det var på söndagen mannen på Orust fick ett samtal från någon som påstod sig ringa från MIO.
-De uppgav att de har en leverans till mannen men att hans adress inte stämmer med folkbokföringen. För att ändra detta måste han loga in med sitt BankID, säger Linnéa Dymén, tf stationsbefäl vid Polisen Södra Fyrbodal.
Mannen sa då att han har inte beställt något och tänker inte logga in med sitt BankID. Då avslutades samtalet.
En anmälan är skriven.
Känt tillvägagångsätt
Tillvägagångsättet är känt sedan tidigare och bedragarna använder sig av olika företagsnamn. Ofta handlar det om ett SMS där det står att de har problem med en leverans. Du har antagligen inte beställt något utan ringer upp numret i meddelandet.
Bedragaren svarar och vill hjälpa dig att ta bort beställningen. Under samtalet försöker de få dig att logga in med BankID och lyckas de inte blir du kopplad till ”banken” eller ”säkerhetsavdelningen”, men i själva verket blir du kopplad till en annan bedragare.
På måndagen publicerade Polisen Södra Fyrbodal på sin Facebook-sida en uppmaning till försiktighet och tips på hur du kan skydda dig mot bedrägerier.