
Personal inom hemtjänsten på Orust ser just nu en våg av bedrägeriförsök mot äldre. Äldre har bland annat fått samtal om att de behöver åka till sjukhus eller vårdcentral för at lämna blodprov – men för att boka tid behöver de godkänna via Bank-ID eller lämna kortuppgifter.
Det är Orust kommun som på fredagen via sin hemsida berättar om en våg av bedrägeriförsök just nu riktade mot främst äldre och där man hela tiden försöker prata med de äldre om att inte blir lurade.
Linda Bengtsson, samordningsansvarig undersköterska vid Röra hemtjänst, berättar att hon och flera andra medarbetare i kommunens hemtjänst, har varit hos olika brukare som fått dessa samtal.
-Vi har ännu inte, vad vi vet någon i närtid där bedragaren faktiskt har lyckats men vi får ofta frågor när de äldre har fått samtal eller SMS. Vi säger åt dem att aldrig, aldrig lämna ut sina uppgifter och många förstår det. Men det känns ändå väldigt viktigt att varna för detta, säger Linda Bengtsson.
Ringer aldrig och begär kortuppgifter eller BankID
Orust kommun påminner också om att kommun, sjukvård, banken eller någon annan myndighet ringer aldrig och begär ut inloggningsuppgifter.
Kommunens medarbetare har också alltid kläder prydda med Orust kommuns logotyp och kan legitimera sig.
Sårbar målgrupp
-Många av de äldre har dåligt närminne och det gör at vi hela tiden måste ha detta med oss, ligga steget före och prata med de äldre. Många äldre blir glada när det ringer och någon att prata med. Bedragaren är trevlig och vet exakt hur samtalet ska styras, säger Linda Bengtsson.
Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period.
