
Statens haverikommission är nu klar med sin slutrapport över det stora skredet på E6 i Stenungsund hösten 2023. Rapporten kommer presenteras på tisdagen. Tunga schaktmassor i närheten av E6 var den direkta orsaken till det stora skredet vid E6 utanför Stenungsund hösten 2023, enligt rapporten. Samtidigt pekar kommissionen ut flera brister hos Stenungsunds kommun och hos företagen som arbetade i området.
Vid skredet hösten 2023 förstördes en flera hundra meter lång sträcka av E6 norr om Stenungsund. Flera personer skadades, dock inte allvarligt.
Trafikverket har uppgett att återuppbyggnaden kostat omkring 550 miljoner kronor. Till detta kommer kommunens kostnad för återuppbyggnad av Ucklumsvägen.
Brottsutredning
Parallellt med haverikommissionens utredning pågår en brottsutredning, där flera personer misstänks för bland annat grov allmänfarlig vårdslöshet. Statens haverikommissions utredning syftar till att klarlägga orsaken till skredet och att lämna rekommendationer som kan förhindra liknande händelser i framtiden
Brottsutredningen har valt att vänta på haverikommissionens utredning innan åtal väcks i frågan. Beslut om åtal kommer tas efter sommaren.
Rapporten presenterades
Vid pressträffen deltar Alexander Hurtig, utredningsledare, och Jonas Bäckstrand, ordförande. Representanter från Statens geotekniska institut (SGI) och Sveriges geologiska undersökning (SGU) som har biträtt SHK:s utredning kommer även att närvara.
Schaktmassor bakom skredet
– Fyllnadsmassorna var den direkta orsaken, säger utredningsledaren Alexander Hurtig, utredningsledare
Mycket regn
En bakomliggande orsak till att skredet var att det regnade mycket. Samtidigt pekas brister hos bland annat kommunen ut som bidragande faktorer.
– Vi ser brister i Stenungsunds kommuns översikts- och detaljplanering gällande ras, skred och erosion, säger Alexander Hurtig.
Flera av arbetena avvek också på flera punkter från marklovet, enligt utredningen.

I utredningen har man haft stor användning av bilder som NYHETERsto tog på platsen bara några dagar före skredet.
Orsak till skredet:
Direkt orsak
Den direkta orsaken till skredet var att marken på fastigheten Hammar 1:14 (på östra sidan av E6) överbelastades av fyllnadsmassor under ett markarbete. Bidragande till tidpunkten för skredet var sannolikt nederbörden som hade fallit.
Bakomliggande orsak
Den bakomliggande orsaken till att marken överbelastades var bristande hänsyn till rådande lokala markförhållanden. Förhållandena hade inte i tillräcklig omfattning klarlagts innan arbetet påbörjades.
Bidragande faktorer:
-Den geotekniska utredningen som låg till grund för bedömningen av markens lämplighet var bristfällig och innehöll fel
-Detaljplanen för Munkeröd 1:12 m.fl. hade brister avseende tydlighet
-Inga kompletterande undersökningar av marken genomfördes innan schakt- och fyllnadsarbetet inleddes på fastigheten Hammar 1:14