Polisen tar varje år emot över 193 000 polisanmälningar om bedrägerier – I snitt handlar det om 22 anmälningar per timme. Bedragare riktar ofta in sig mot äldre. Under den närmaste veckan kommer personer som är 70 år och äldre få ett vykort med råd från polisen för att stärka deras förmåga att stå emot bedrägeriförsök.
Olika typer av befogenhetsbedrägerier, framförallt telefonbedrägerier fortsätter att öka. Under 2022 ökade antalet anmälda telefonbedrägerier med 86 procent jämfört med föregående år och brottsvinsterna i dessa brott uppgår till 619 miljoner kronor under samma period. När det gäller telefonbedrägerier riktar bedragarna in sig på allt äldre personer och därför kraftsamlar nu polisen för att nå dem med brottsförebyggande råd.
– Vi behöver öka kunskapen hos de äldre och nå fler som riskerar att utsättas för brott. Genom vykorten når vi ut till 1,2 miljoner hushåll och hoppas att fler, som kanske inte tidigare fått information, ska ta del av våra råd om hur man undviker att bli lurad, säger Lotta Mauritzson, brottsförebyggare på polisens nationella bedrägericentrum.
Bedrägeribrotten lämnar ett brottsoffer efter sig som lider både fysisk och psykisk skada, där vissa blir av med sina livsbesparingar. Brottsvinster från bedrägerierna finansierar i sin tur kriminell verksamhet och kan kopplas till skjutningar i kriminella miljöer.
– Genom satsningen vill vi också försvåra för bedragarna att utföra bedrägeribrotten för att på så sätt minska handlingsutrymmet i den kriminella ekonomin, säger Lotta Mauritzson.
Den som får vykortet uppmanas att spara informationen för att bli påmind i vardagen. Dessutom genomförs en rikstäckande annonskampanj i riks- och lokalpress samt digitala kanaler. Satsningen riktar sig även till allmänheten för att uppmana anhöriga till äldre att prata med sina nära och kära om hur man skyddar sig mot bedrägerier.
Polisens råd:
- Lägg på luren – om du blir osäker ska du avsluta samtalet.
- Logga inte in eller lämna ut koder på uppmaning av någon annan.
- Lita inte på den som ringer, även om den verkar trovärdig.
Läs mer om telefonbedrägerier på polisen.se
Så här arbetar polisen mot bedrägerierPolisens arbete mot bedrägerier utgår från tre faktorer som gör att ett brott kan uppstå: 1. Åtgärder mot gärningsperson 2. Försvåra brottsupplägget Polisen har också lyft fram behov av olika lagstiftningsförslag, som exempelvis ändringar i Brottsbalken och Kreditupplysningslagen. 3. Stärka allmänhetens förmåga |